De Roo is back: “Voor aantrekkelijke werknemers moeten werkgevers anders denken”

Voor aantrekkelijke werknemers moeten werkgevers anders denken

Over hoe je als werkgever aan het beste personeel komt en dat ook nogeens behoudt schreef Kirsten de Roo vorig jaar een boek dat we positief beoordeelden. Nu is ze terug met haar nieuwe boek boek Personeelstekort begint bij jezelf.  En daarin gaat ze verder waar ze in haar vorige boek gestopt is. Een aanrader weer voor ondernemers in deze turbulente en wisselvallige arbeidsmarkttijden.

Andere mindset

Volgens adviseur De Roo hebben te veel werkgevers onterecht het gevoel dat ze in de huidige krappe arbeidsmarkt met hun rug tegen de muur staan. Ze hebben veel meer mogelijkheden dan ze denken, maar dan moeten ze wel anders gaan denken. Het is De Roo’s dagelijks werk om werkgevers te helpen om aantrekkelijke werknemers te vinden en te behouden. In haar nieuwe boek Personeelstekort begint bij jezelf legt Kirsten uit hoe werkgevers hun mindset kunnen veranderen en welke praktische stappen ze vervolgens kunnen zetten om mensen aan te trekken en te behouden.

Alleen voor het geld

De belangrijkste fout die veel werkgevers maken is om medewerkers te zien als een kostenpost. Werkgevers met deze houding zijn met name gericht op ‘quick fixes’, zonder aandacht voor de langere termijn.
Zodra je medewerkers echter ziet als een investering, als waardevolle collega’s die je moet koesteren om succesvol te worden en te blijven, dan vergroot je je kansen om mensen te vinden en te houden.

Competenties en passend

De tweede fout die werkgevers maken is om te zoeken naar het schaap met de vijf poten. In vacatures wordt dan ook altijd gezocht naar droomkandidaten die als filmster ook niet zouden misstaan. Volgens De Roo hoef je maar te zoeken naar collega’s met twee kwaliteiten: mensen die de juiste praktische competenties hebben en passen bij je bedrijf. De Roo raadt werkgevers aan om zich niet blind te staren op een cv, maar in gesprek te gaan met een kandidaat om erachter te komen of iemand aan deze eisen voldoet.

Een belangrijk neveneffect van het zoeken naar droomkandidaten is dat werkgevers moeilijk mensen kunnen vinden. Doordat ze focussen op een stereotype kandidaat, laten ze potentiële medewerkers uit minder voor de hand liggende doelgroepen buiten beschouwing. Aannemers zoeken steevast een stoere mannelijke dertigjarige autochtone timmerman, en staan dus niet open voor een bescheiden vrouwelijke veertigjarige allochtone timmerman.

Praktische stappen

In haar boek Personeelstekort begint bij jezelf legt De Roo ondernemers en andere werkgevers uit hoe ze praktische stappen kunnen zetten om deze fouten te voorkomen en succesvol aantrekkelijke medewerkers kunnen vinden en behouden.  Deze laatste stap is veruit de belangrijkste, benadrukt De Roo. Het is veel duurder om steeds nieuwe mensen aan te nemen, dan om mensen te houden. Maar het is niet gratis: je moet mensen goed begeleiden, uitdagingen bieden, opleiden en waarderen. Dat is een verantwoordelijkheid voor de werkgever, maar ook voor de individuele managers. De Roo: ‘Als je eenmaal iemand hebt gevonden, moet je niet denken: “Nu is mijn probleem opgelost.” Dan begint er een nieuwe fase waarin je veel energie in je nieuwe medewerker moet gaan steken, per slot van rekening verwacht je dat ook van hem.’

Personeelstekort begint bij jezelf

Over Redactie MT

De redactie van Management Tribune bewaakt de kwaliteit van artikelen, selecteert het nieuws en staat open voor jouw vragen en suggesties.

Bekijk alle berichten van Redactie MT →