Het beoordelen van je organisatie of team is al niet eenvoudig, laat staan het beoordelen van jezelf. Meestal kijk je daarbij naar naar het verleden en stel je een plan op voor de toekomst om te bespreken hoe iemand zich moet ontwikkelen om in die toekomst te passen. Maar hoe zit dat bij de manager zelf, wat moet die kunnen om goed in de toekomstige organisatie te passen?
De tien principes
Leiderschapsexpert Jacob Morgan noemt tien kernprincipes of kenmerken die managers in de toekomst zullen en moeten bezitten om te kunnen slagen. De manager:
- Moet een leider zijn
- Plaveit de weg voor succes van medewerkers
- Begrijpt technologie
- Geeft het goede voorbeeld
- Omarmt kwetsbaarheid
- Gelooft in delen en collectieve intelligentie
- Daagt conventies uit
- Geeft onmiddellijk feedback
- Respecteert persoonlijke grenzen
- Past zich aan aan de toekomstige medewerker
En… scoor je een tien of een mager zesje? Het beste advies is: vraag anderen hoe zij vinden dat jij scoort op deze principes. Dat levert op z’n minst een goed gesprek op en waarschijnlijk wat verbeterpunten. Je wordt er zeker een betere toekomstige manager van.