Zand in de Booking machine

Het verhaal van Booking.com is het verhaal van inventieve Twentse techneuten die een digitaal monster creëerden dat haar eigen kinderen opat. Na meer dan vijfentwintig jaar is van het ondernemende, vernieuwende idee voor een hotelboekingssite niet meer over dan een geldmachine met een slechte reputatie die hotels afhankelijk maakt van haar opgelegde voorwaarden.

Inhoud

Het boek De Machine van NRC-journalisten Stijn Bronzwaer, Merijn Rengers en Joris Kooiman beschrijft de opkomst en het (morele) verval van Booking.com. Het schetst ook het beeld van de jaren van de dotcom-bubble tot heden. De periode van de razendsnelle opkomst van internet en de onmacht van traditionele sectoren om hiermee om te gaan. En de tijd van talloze nieuwe mogelijkheden om gebruik te maken van zich steeds verder ontwikkelende technologieën.

Waar in de Verenigde Staten bedrijven als Google, Facebook en Microsoft groot werden gebeurde in alle stilte in Nederland hetzelfde met het bedrijf dat oorspronkelijk Boekingspunt Nederland heette. Na een mislukt avontuur met faxen via internet was het idee ontstaan om hotels te helpen met meer boekingen via het internet. Oprichter Geert-Jan Bruinsma had het idee dat dit weleens makkelijk kon via een computer onder zijn bureau en het doorsturen van binnenkomende boekingen naar hotels die vervolgens een percentage van de omzet zouden afdragen.

In de vijfentwintig jaren daarna groeit Booking.com uit tot een bedrijf met meer dan 25 duizend medewerkers en een oneindig aantal aangesloten hotels. Dat bedrijf maakt miljardenwinsten en zetelt op diverse plekken in Amsterdam zonder dat we dat in ons land eigenlijk in de gaten hebben. De stormachtige groei van Booking.com heeft een donkere keerzijde, het leidde tot een flink verval van principes en waarden. Geruzie om geld in de boardroom, handtastelijkheden op de werkvloer en meedogenloze manipulatie van websitebezoekers om de eigen bonus veilig te stellen. Het is een fascinerend beeld dat enerzijds bewondering oogst vanwege de ongekende groei maar anderzijds weer bevestigt dat geld en hebzucht veel kapot kan maken.

Oordeel

Het boek De Machine hoort thuis op de e-reader van elke manager die geboeid is door groei. Tot in detail weten de auteurs te beschrijven waarom Booking.com zo succesvol werd en waarom dat succes een keerzijde heeft. De auteurs blijven zelf op de achtergrond en dat doen ze goed, want juist daardoor vorm je al snel een eigen mening. Dit zijn de managementboeken die je bijblijven en waar je veel van kunt leren. Over leiderschap, groei en keuzes maken.

Wat je eraan hebt

Na het lezen van De Machine:

  • weet je dat de factoren toeval en geluk vaak een rol spelen bij succes
  • begrijp je wat er kan gebeuren als je organisatie te snel groeit
  • ontdek je dat elk groeiend bedrijf op een bepaald moment aandeelhouders belanrgijker vindt dan de oorspronkelijke missie
  • realiseer je je dat lef echt iets anders is dan dat wat de meeste ondernemers zeggen dat zij hebben

Het boek De Machine is een uitgave van Lebowski en is daar ook te bestellen.

Over Tino Meijn

Tino is oprichter van Management Tribune, het meest inspirerende kennisplatform voor managers. Voordat hij zijn organisatie PublicNL startte was hij in managementposities werkzaam bij internationale bedrijven en voor overheden.

Bekijk alle berichten van Tino Meijn →