‘Organisaties wachten te lang met maatregelen in deze coronacrisis,’ zeggen de auteurs van het boek Zwaar weer ondernemen. Ze verwachten dat het aantal faillissementen explosief zal stijgen als organisaties niet snel actie ondernemen.
De transportondernemer die belooft niemand te ontslaan, de theaterdirecteur die niet op wil geven; het is goedbedoeld, maar deze doorzetters onderschatten de gevolgen van de coronacrisis. Het is een grote valkuil, waarschuwen de auteurs van het boek Zwaar Weer Ondernemen. Stap één in elke crisis is onderkennen dat er een probleem is en je huidige werkwijze ter discussie stellen. Omdat dit amper gebeurt, verwachten de auteurs dat het volgend jaar faillissementen zal regenen.
Zestien maanden te laat
Auteur Jan Adriaanse is hoogleraar turnaroundmanagement aan de Universiteit Leiden en partner bij BFI. Auteur Erik in ‘t Groen is expert op het gebied van herstructureringen bij PwC. Ze luiden de noodklok omdat ze uit internationaal onderzoek weten dat bedrijven gemiddeld zestien maanden te lang wachten met maatregelen. En tijdens deze crisis stellen veel bedrijven maatregelen extra lang uit omdat ze de financiële gevolgen nog niet voelen door de overheidssteun.
Wachten is uitstel van executie, schrijven de auteurs in hun recent verschenen boek. Als je in een crisis belandt, of dat nou komt door een wereldwijde pandemie of door productieproblemen, dan moet je actie ondernemen en fundamenteel zaken gaan veranderen.
Van slager naar bakker
Verdubbel je kans op overleving en kom in actie, adviseert hoogleraar Adriaanse: ‘Je hebt een plan nodig, en niet zomaar een plan. De fout die de meeste ZZP’ers, managers en ondernemers maken, is dat ze niet bereid zijn om hun businessmodel ter discussie te stellen. Ze proberen te bezuinigen of ze gaan op zoek naar nieuwe klanten, en dat is belangrijk, maar het is veelal niet genoeg. De slager moet bereid zijn brood te gaan bakken.’
Naast een turnaroundplan raden de auteurs aan om open kaart te spelen met alle stakeholders. Twee partijen worden vaak vergeten, zegt In ‘t Groen, medewerkers en banken: ‘Medewerkers krijgen het slechte nieuws vaak laat te horen, en dat is zonde. Niet alleen omdat het tot onbegrip leidt, maar ook omdat je door te zwijgen de veelal benodigde veranderingen op de werkvloer moeilijker kunt realiseren.’ Ook banken en andere financiële belanghebbenden worden lang in het ongewisse gelaten. In ‘t Groen: ‘Ondernemers en managers schamen zich soms dat ze het niet redden. Dat is begrijpelijk, maar je kunt beter proactief acteren en het slechte nieuws delen. Hoe moeilijk dat ook is. Dat levert meer begrip op, en vergroot de kans dat je extra krediet kunt krijgen van de bank’
Trots inslikken
Bijna elk bekend en succesvol bedrijf heeft ooit een crisis doorgemaakt, zeggen Adriaanse en In ‘t Groen. Lego, Starbucks, Harley-Davidson: ze hebben allemaal aan de rand van de afgrond gestaan. Het feit dat ze er nog zijn is te danken aan hun bereidheid om hun trots in te slikken en het roer om te gooien. Dit is geen gemakkelijke opgave, de emotionele druk voor ondernemers is bovengemiddeld hoog, mede gezien de lastige keuzes die gemaakt moeten worden, zoals ontslag van medewerkers.
Zwaar weer ondernemen bevat niet alleen een stappenplan voor ondernemers en managers die een turnaroundplan willen opstellen. Een groot aantal experts en ervaringsdeskundigen geeft praktische tips: wat kun je doen als de geldstroom opdroogt, als mensen niet meer gemotiveerd zijn? De belangrijkste tip die de auteurs beschrijven, komt echter van bokser Mike Tyson: ‘Everyone has a plan ’till they get punched in the mouth’. In ‘t Groen: ‘De les is dat je weet dat je klappen gaat krijgen tijdens een crisis. Neem je plan daarom extra serieus.’
Zwaar weer ondernemen is een uitgave van Haystack.