Van een echt slimmer product verkoop je meer

Van een echt slimmer product verkoop je meer

We vinden slimme wasdrogers, lampen en ruitenwissers inmiddels heel normaal. Toch zijn ze pas het begin en liggen er veel kansen voor bedrijven die voorop lopen met het slimmer maken van hun product.

Sensor maakt slim

Veruit de meeste apparaten zijn doof, blind en stom. Daarom zijn kettingzagen gevaarlijk, zijn auto’s betrokken bij ongelukken en zorgen lekkende kranen voor veel schade. Slimme apparaten verbeteren het gewenste gebruik en verkleinen de kans op ongewenst gebruik.

Producten worden slimmer door toevoeging van een sensor, een geheugen en/of een internet verbinding. Wasdrogers meten met een sensor de luchtvochtigheid van het wasgoed en beslissen zo wanneer te stoppen. Moderne auto’s onthouden de instellingen van een elektrisch bedienbare voorstoel. En slimme babyfoons registreren niet alleen geluid en beeld, maar maken dat via internet ook hoor- en zichtbaar op de telefoon van mama of papa.

Klantbehoefte vergeten

Hiermee staan we nog maar aan het begin van een ontwikkeling. De komende jaren zullen veel producten veel slimmer worden. Toch wordt niet elk product dat slimmer wordt ook echt waardevoller.

Een slimme oven verwarm je voor vanaf je werk waarna je bij thuiskomst zo de diepvriespizza erin schuift. Slimme koelkasten houden de houdbaarheid van levensmiddelen bij en waarschuwen je als de melk zuur wordt. En slimme luiers sturen de jonge ouders een appje als hun baby verschoond moet worden. Ik vermoed dat weinig lezers nu direct een van deze producten willen kopen.

De reden? Deze toepassingen worden gemaakt omdat het technisch mogelijk is, niet omdat het in een klantbehoefte voorziet. Een cruciale valkuil voor veel slimme producten.

Zinvolle toepassingen

Hoe bepaal je als ondernemer welke slimmigheid jouw product waardevoller maakt? Je kunt vanuit twee richtingen zinvolle toepassingen bedenken, namelijk vanuit de gebruiker of vanuit je product. Vanuit de gebruiker stel je de vraag: welke handelingen voert een gebruiker herhaaldelijk uit en op basis van welke informatie?

Iemand zet de thermostaat elke dag om 7 uur aan en op zondag een uurtje later. Een slimme thermostaat leert dit leefpatroon en zorgt dat de verwarming vanzelf aan en uit gaat. Cruise control laat een auto met een constante snelheid rijden, maar je moet wel opletten of voorliggers niet afremmen. Adaptieve cruise control registreert de afstand tot en snelheid van de voorganger en past hierop je snelheid aan.

Vanuit het product stel je de vraag: welke functionaliteit wordt mogelijk als mijn product iets zou weten of kunnen? Wat als je product zou kunnen zien, horen, voelen, meten of onthouden? Denk aan licht, druk, temperatuur, snelheid, gewicht, afstand of beweging. Of wat als mijn product een geheugen heeft? Of via internet gegevens kan doorgeven of opvragen? Of een combinatie van al deze zaken?

Waardevolle brainstorm

Ga brainstormen over wat sensoren, geheugen en externe informatie kunnen toevoegen. Maak een lijst van nieuwe functionaliteiten en onderzoek welke voor klanten waardevol zijn. Zo is zonwering ontstaan die zelf naar beneden gaat als de zon schijnt, televisies die zenders onthouden en auto’s die via internet een software update krijgen. Vergroot je marktkansen door vanuit de klant en vanuit de technologie zinvolle, slimmere producten te bedenken.

Dit artikel is geschreven door Dr. Eelko K.R.E. Huizingh, Associate Professor of Innovation Management aan de Rijksuniversiteit Groningen .

Over Vinci blogs

De Vinci blogs worden geschreven door onderzoekers op het gebied van innovatie, strategie en ondernemerschap van de Rijksuniversiteit Groningen. Het doel is wetenschappelijke kennis te vertalen naar de praktijk en nieuwe kennis te ontwikkelen door het uitvoeren van onderzoek. Wij zoeken hierbij samenwerking met diverse partijen in Nederland die betrokken zijn bij innovatie. Voor meer informatie: Neem contact met ons op.

Bekijk alle berichten van Vinci blogs →