Het lijkt alsof de hele wereld praat over agile organisaties, een wendbare organisatie, veerkrachtige organisaties, en innovatie als competentie inbedden. Maar waarom eigenlijk? Daar is een reden voor, want in turbulente tijden is het belangrijk om als organisatie wendbaar te zijn, veerkracht te tonen en continu aan te kunnen aanpassen. Wendbaarheid is de sleutel voor succes en bestaansrecht van iedere organisatie. “Ja, dat klopt!”, roepen we allemaal volmondig. Maar welke organisaties zijn echt wendbaar, innovatief en veerkrachtig? Is innovatie echt een strategische pijler, of slecht leuk voor erbij? En in hoeverre is de manier van leidinggeven daar al op ingericht? Vier argumenten op een rijtje.
Tijdperk van verandering of verandering van tijdperk
Misschien is beiden wel waar. Even een terugblik in de historie. Tussen 1850 en 1900 waren er drie zaken die ervoor zorgden dat de samenleving, en dus ook organisaties, met drastische veranderingen te maken kreeg. De industriële revolutie, de opkomende middenklasse en de modernisering van de samenleving waren de oorzaak van een nieuw tijdperk. De economie veranderde rigoureus, de macht verschoof en de samenleving werd op veel vlakken anders georganiseerd. Nu staan we op wederom op zo’n punt. De top-down samenleving staat zwaar onder druk, mensen verenigen zich op andere manieren, er ontstaan communities en er zijn steeds meer initiatieven van onderop. Digitalisering gaat steeds sneller en heeft een enorme impact op hoe we leven, werken en functioneren. En we zien de macht verschuiven van grote, logge, succesvolle bedrijven naar flexibelere ecosystemen en kleinere, snelle en ook succesvolle bedrijven. Dus ja een verandering van tijdperk, en tegelijkertijd hebben we te maken met een tijdperk waar verandering een gegeven is. Continue verandering aan de orde van de dag. Toch is dit niets nieuws, maar het gaat wel sneller en verandering is meer prominent dan ooit.
Verandering vraagt erom
“Markets always change faster than organizations”. Een interessante quote van Prof. Dr. Nirmalya Kumar, dat precies aangeeft waar organisaties mee te maken hebben. Nu misschien wel meer dan ooit. Het zegt dat hoe goed je je als organisatie ook organiseert en hoe goed je je ook voorbereid, de buitenwereld en de markt loopt altijd voor. Dan gaat het niet alleen maar over klanten, nieuwe toetreders en concurrenten, maar ook over allerlei veranderingen die effect hebben op jouw organisatie. Op de manier waarop je georganiseerd bent, de wijze waarop je je klanten bedient, je businessmodel, maar ook hoe snel je daarin mee kunt bewegen of kunt aanpassen. Het gaat over plotselinge veranderingen, denk aan de afgelopen maanden waarin covid-19 zeer abrupt zorgde voor een andere wereld. Maar denk ook aan ontwikkelingen die we aan zien komen, zoals technologische vernieuwingen, gepersonaliseerde gezondheidszorg, verschuiving van de economische macht, the internet of things, etc. Al deze ontwikkelingen gaan met een enorm tempo en er zullen zich continu nieuwe veranderingen voordoen. Voor organisaties betekent dit dat je nooit een optimale balans gaat vinden. Organisaties die het beste en het snelste mee kunnen veranderen, kortom wendbare organisaties, hebben de grootste kans op succes.
Van command & control naar connect & engage
Een wendbare organisatie is ervan overtuigd dat ze de inzet en kracht van de hele organisatie nodig hebben om het bestaansrecht te verdedigen en succesvol te kunnen blijven. Veel organisaties zijn echter nog veelal op de traditionele manier van organiseren en werken ingericht, namelijk die van command & control. Vooral in tijden van onzekerheid grijpt men, vaak terecht, terug naar grip houden, alles willen beheersen en enkel investeren als er een goede business case uitgewerkt is. Alleen vraagt de huidige tijd van verandering ook om een nieuwe stijl, namelijk connect & engage. Het kost enorm veel managementtijd om alles te willen beheersen. Snel te kunnen schakelen vraagt ook om loslaten en kunnen vertrouwen op je professionals, maar ook om de juiste verbindingen leggen en maximaal gebruik maken van de kracht van de organisatie. Uiteraard binnen de juiste kaders en in de juiste richting!
Innovatie als competentie
Om maximaal gebruik te maken van de denkkracht van medewerkers om continu te kunnen inspelen op veranderingen en waardevol te blijven voor klanten, zal de organisatie moeten leren om regelmatig stil te staan bij hoe ze dingen anders, slimmer en beter kunnen doen, zodat het meer resultaat oplevert. En nog belangrijker om dat ook daadwerkelijk op te pakken en te implementeren. Dit noemen wij ook wel innovatie als een competentie inbedden. Waarbij innovatie niet zomaar in het wilde weg leuke ideeën of wilde plannen bedenken is, maar gerichte nieuwe initiatieven ontwikkelen om de ambitie en strategie van de organisatie waar te kunnen maken. We hanteren dan ook niet voor niets de definitie: “innovatie is iets op een andere manier doen mét meer resultaat!” En hoe slagvaardig, toekomstgericht en succesvol kun je zijn als de hele organisatie daaraan kan bijdragen?!
Meer weten hoe je als organisatie wendbaar wordt en innovatie als competentie kan inbedden? Bekijk dit filmpje eens ter inspiratie of neem een kijkje bij onze innovatietrainingen, Het Nieuwe Innoveren, of hartslagtraject.