Kunstmatige Intelligentie (AI) helpt jou als manager om je organisatie te verbeteren. De basis is de winst in efficiëntie. Daarnaast helpt het je om data supersnel te analyseren en voorspellingen te doen. Dit is cruciaal voor je financiën, want het leidt tot nauwkeurigere budgetten en slimmere investeringsbeslissingen.
Keerzijde
Maar AI heeft ook duidelijke nadelen. Eén van de grootste is de initiële investering in technologie en de benodigde IT-infrastructuur, wat een zware wissel kan trekken op je budget. Daarnaast is er het risico van ‘Garbage In, Garbage Out’: als de data die je AI voedt van slechte kwaliteit of bevooroordeeld is, zullen de uitkomsten ook slecht en potentieel onrechtvaardig zijn. Als manager kun je deze valkuilen tackelen door te zorgen voor een gedegen business case vóór implementatie en door te investeren in datakwaliteit en -beheer vanaf dag één.
Slimmer Werken
AI biedt fantastische mogelijkheden om je processen te stroomlijnen door saaie, repetitieve taken te automatiseren. Dit stelt je personeel in staat zich te richten op werk met een hogere waarde. Maar de nadelen voor het personeel zijn reëel. Er kan weerstand ontstaan door angst voor baanverlies, of het gevoel dat ze ‘overgenomen’ worden door een machine. Een ander nadeel is het verlies van kennis of routine als te veel processen worden geautomatiseerd en medewerkers de basis niet meer leren. Je gaat hiermee om door in te zetten op verandermanagement en transparantie. Communiceer duidelijk dat AI is bedoeld om samen te werken met mensen, niet om ze te vervangen. Investeer in bijscholing zodat je team de nieuwe tools effectief leert gebruiken. Vergeet de ethische kant niet: bewaak de data-privacy en zorg dat AI-beslissingen te herleiden en uit te leggen zijn.
Beheer de risico’s
Om echt te profiteren moet je AI zien als een strategisch instrument, maar je moet ook de risico’s managen. Een belangrijk nadeel is de afhankelijkheid van de systemen. Als een AI-systeem uitvalt, kan dit de hele bedrijfsvoering lamleggen. Financieel gezien kan verkeerd gebruik leiden tot onjuiste voorspellingen en kostbare fouten. Een wendbare organisatie creëeer je alleen als je ook een stevig risicomanagement plan hebt. Zorg voor back-up systemen en menselijke controlemechanismen om belangrijke beslissingen altijd te kunnen checken. Zorg ervoor dat de AI-modellen regelmatig worden getest en geëvalueerd om ‘drift’ (het langzaam minder nauwkeurig worden van het model) te voorkomen. AI geeft je weliswaar de kracht, maar jij als manager behoudt de uiteindelijke verantwoordelijkheid en de strategische regie.
Begin vandaag
Wat moet je nu vooral doen als manager en wat niet? Je rol als manager is niet om zelf code te schrijven, maar om de strategische leiding te nemen. Wat je nu moet doen, is een cultuur van experimenteren aanmoedigen. Begin met een kleine pilot: kies één proces (bijvoorbeeld in klantenservice of financiële rapportage) waar AI snel waarde kan toevoegen. Wijs een AI-ambassadeur aan binnen je team die de mogelijkheden en de ethische regels bewaakt. Vraag niet: “Wat kan AI voor ons doen?”, maar “Welke hardnekkige problemen kunnen we oplossen met behulp van AI?”. En het allerbelangrijkste: investeer in de digitale geletterdheid van je team. Zonder medewerkers die de potentie en de beperkingen van AI begrijpen, blijft elke implementatie halfslachtig. Leiderschap in het AI-tijdperk betekent leren, aanpassen en vooral: durven beginnen.
Meer AI
Op 4 juni 2026 is Management Tribune voor de tweede keer organisator van het Event: Thuis in AI. Dit event is bedoeld om jou als manager te inspireren, informeren en van praktische kennis en tools te voorzien over hoe AI werkt, wat anderen in verschillende sectoren al doen en hoe we door het gebruik van AI het wonen, werken en leven in Nederland kunnen verbeteren. De vorige editie was helemaal uitverkocht, dus wees er tijdig bij. Je leest meer over de dag en het programma op de eventpagina.
