Je hebt een goed idee en wilt dit uitvoeren. Je werkt immers aan innovatie en hebt alles onderzocht, weet wat er speelt en hebt de perfecte oplossing. En dan zegt het management: ‘Nee, dat gaan we niet doen.’ Hoe kan dat? Gijs van Wulfen laat in zijn nieuwe boek zien wat er gebeurd kan zijn en vooral hoe je wél verder kunt komen.
Inhoud
Het boek Doorbreek Innovatie Barrières begint met een opsomming van de barrières die innovatie belemmeren en dat zorgt direct voor herkenning. Het begint met een te groot vertrouwen van organisaties op successen uit het verleden en loopt via onderwerpen zoals silo’s in de organisatie en weerstand tegen verandering tot aan het argument dat er geen duidelijke returm on investment zou zijn.
Hoe dit om te buigen? Daarvoor presenteert Van Wulfen een raamwerk met cultuur-, strategie-, en procesgerelateerde strategieën om management buy-in te krijgen. In dat raamwerk onderscheidt hij 15 verschillende strategieën die je kunt inzetten afhankelijk van de oorzaak van de belemmering, In elk van de vervolghoofdstukken werkt hij deze uit en geeft hij voorbeelden uit de praktijk waar dit goed gewerkt heeft.
Oordeel
Het boek is aan te raden voor iedereen die wil innoveren en erachter komt dat zaken maar niet van de grond komen. Vooral mensen die inhoudelijk sterk zijn en als persoon wellicht wat minder diplomatiek kunnen er veel voordeel mee doen. Van Wulfen laat zien dat de innovatie zelf vaak niet de reden van weerstand is maar juist de manier waarop je dit in de organisatie brengt.
Wat je eraan hebt
Na het lezen van Doorbreek Innovatie Barrières:
- herken je soorten weerstand tegen innovatie
- weet je wat je kunt doen om iedereen mee te krijgen
- ben je succesvoller als manager of ontwikkelaar van nieuwe ideeën
- heb je meer lef om van innovaties wel een succes te maken
Het boek Doorbreek Innovatie Barrières is een uitgave van Van Duuren Management en is daar ook te bestellen.