Sterker door emoties

Voor veel mensen is het lastig om hun emoties te tonen, laat staan om ermee om te gaan. Bij ondernemers speelt dit misschien nog wel meer dan bij anderen. Immers, in een zakelijke omgeving wordt het vaak gezien als een teken van zwakte als je al te nadrukkelijk laat zien wat je voelt. Toch is dat verkeerd laat Monique Schuurmans in haar boek zien, want juist dankzij emoties word je een betere ondernemer.

Inhoud

Het boek “Echte ondernemers huilen (niet)” van Monique Schuurmans verkent de impact van emoties op ondernemerschap. Het is opgedeeld in drie delen: Bewustwording, Reflectie, en Toepassing.

  1. Bewustwording: Dit deel benadrukt het belang van emoties voor ondernemers. Het behandelt thema’s zoals de vorming van emoties, bewuster ondernemen, en de paradox van zelfbeschikking. Het doel is ondernemers bewust te maken van hun emoties en hoe deze hun besluitvorming en succes beïnvloeden.
  2. Reflectie: Hier wordt de relatie tussen emoties en succes onderzocht. Onderwerpen als de invloed van zelfbeeld, passie, en het reguleren van emoties worden besproken. Dit deel moedigt ondernemers aan om hun emoties en hun impact op hun werk te reflecteren.
  3. Toepassing: Het laatste deel richt zich op het toepassen van inzichten over emoties voor grotere autonomie en succes. Het bespreekt concepten als de weerstand tegen verandering, het langetermijneffect van positieve emoties, en het belang van emotionele effectiviteit in ondernemerschap.

Het boek combineert theoretische inzichten met praktische tips, waardoor ondernemers hun emoties kunnen omarmen en gebruiken voor hun voordeel in het bedrijfsleven.

Oordeel

Het is verfrissend en goed om een boek te lezen over de mens achter de ondernemer. Te vaak gaan managementboeken over bepaalde aanpakken, theorieën of heldenverhalen. Maar je zult het uiteindelijk allemaal zelf moeten doen als je wilt slagen en dat betekent dat je jezelf goed moet kennen en niet bang moet zijn dat anderen ke krachten en dus ook je zwakheden zien. Hoe erg kan dat zijn? Schuurmans laat in haar boek zien dat kwetsbaarheid juist een heel krachtig instrument is en van jou een beter mens en daarmee een betere ondernemer maakt, dat is de belangrijkste les die iedere ondernemer tot zich zou moeten nemen.

Wat je eraan hebt

Na het lezen van “Echte ondernemers huilen (niet)”:

  • herken je niet-effectieve emoties
  • weet je wat de invloed op jouw gedrag en voor anderen is
  • kun je beter met emoties omgaan
  • word je een fijner mens

Het boek Echte ondernemers huilen (niet) is een uitgave van S2 Uitgevers.

Echte ondernemers huilen niet

Over Tino Meijn

Tino is oprichter van Management Tribune, het meest belezen platform dat van managers betrokken leiders maakt. Hij is daarnaast eigenaar van PublicNL en in zijn vrije tijd actief actief bij ondernemersverenigingen en lokale media.

Bekijk alle berichten van Tino Meijn →