Je hoort de laatste tijd steeds vaker dat de wereld en onze maatschappij steeds meer gepolariseerd raken. Uitbraken van geweld, onderling onbegrip en onwrikbare overtuigingen zijn daar uitingen van. Het lijkt haast onmogelijk om het tij te keren. Misschien is dat zo, maar het is wel in goede banen te leiden volgens professor Karthik Ramanna.
Inhoud
In zijn boek The Age of Outrage beschrijft Ramanna eerst waarom we in het tijdperk van diepe verontwaardiging leven. Met tal van voorbeelden toont hij dat aan. Hij maakt daarbij duidelijk dat dit echt wat anders is dan eenmalige PR-nachtmerries waarbij je een crisisplan uit de kast kunt trekken en de crisis met een paar heldere statements de baas bent. Bij grote verontwaardiging of langdurige publieke ophef is er meer aan de hand en is een andere manier van handelen vereist.
Daarvoor beschrijft Ramanna een raamwerk oftewel een model als basis om leiderschap te tonen. In het centrum van dat model staat dat je eerst een platform moet creëren om de temperatuur te verlagen. Bij verhitte tegenstellingen is het immers eerst zaak om weer op een normaal niveau met elkaar in gesprek te raken en daarvoor is het nodig om het hoofd weer koel te houden. Het is mooi als daar al eerder een platform voor is opgericht waarin alle stakeholders een plek hebben, maar als dat er nog niet is dan is dit het moment.
Aan de hand van vier vervolgstapen en veel voorbeelden uit de praktijk bespreekt Ramanna zijn model verder. Die stappen zijn: betekenis halen uit het moment, de volle breeedte van het antwoord van de organisatie bepalen, begrip voor de kracht van de leider en het bouwen van organisatorische en persoonlijke veerkracht. Tezamen is dit een model dat houvast biedt bij elke diepe confrontatie tussen groepen met schijnbaar onoverbrugbare verschillen.
Oordeel
Als je van een gestructureerd, academisch en redelijk abstract managementboek op het gebied van crisismanagement houdt dan is The Age of Outrage aan te bevelen. Het maakt de onderliggende stromingen en motieven zichtbaar die leiden tot een sitituatie waarbij partijen langdurig lijnrecht tegenover elkaar staan. Dat inzicht maakt het mogelijk om ook aan de oplossing te werken. Precies dat is wat onze volgens velen gepolariseerde wereld nodig heeft en dat is pure winst voor iedereen.
Wat je eraan hebt
Na het lezen van The Age of Outrage:
- herken je de onderliggende factoren bij grote tegenstellingen
- weet je waarom veel mensen boos zijn
- beschik je over een bewezen instrumentarium om nader tot elkaar te komen
- voel je beter aan wat er in de maatschappij gebeurt.
Het boek The Age of Outrage is een uitgave van Harvard Business Review en is daar ook te bestellen.