Pitchen in de polder

Kun jij al in 30 seconden overtuigend vertellen wat je doet, waarom je die financiering echt nodig hebt of waarom een nieuwe klant voortaan bij jou moet zijn? Pitchen wordt steeds belangrijker. Want we hebben minder tijd en daarom moet alles snel. Ook het overtuigen van de ander. En over hoe je dat doet is nu een praktisch boek verschenen.

Inhoud

In zijn boek Pitchen met power biedt Ralf Fleuren een handleiding voor het pitchen. En hij laat de verschillen zien tussen een wat langere presentatie of speech en de korte, zakelijke en overtuigende pitch. Het maken van een goede pitch bestaat volgens Fleuren uit vijf stappen: opening, probleem, idee, bewijs en afsluiting. Elke stap werkt hij uit met een nadere invulling en met voorbeelden uit zijn dagelijkse praktijk. Zo biedt het houvast bij het maken van je pitch als je bijvoorbeeld ergens solliciteert of als je een publiek moet overtuigen om meer informatie over jou, je product of dienst op te vragen. Uitgangspunt is in ieder geval altijd dat je je publiek en je kernboodschap goed voor ogen hebt, want de rest volgt daaruit. En uitgangspunt is dat iedere pitch anders is, al is het maar omdat iedereen het op de manier doet die het best bij hem past.

Oordeel

Het boek is een handige en praktische wegwijzer in de wereld van het pitchen. En dat is ook gelijk wat het is. Er liggen geen grotere wereldvisies of nieuwe wetenschappelijke inzichten ten grondslag aan het boek, het is gewoon een beschrijving van wat pitchen is en hoe je dat doet. De voorbeelden die Fleuren geeft zijn ontleend aan zijn ervaringen in het Nederlandse onderwijs en aan zijn kennissen, familie en zakelijk relaties. Daarmee blijft het op het niveau van de polder en je zult er dus weinig voorbeelden van pitches van de grote sprekers van deze tijd in tegenkomen. Dat is niet zozeer een gemiste kans, maar dat is gewoon wat de bedoeling is van dit boek. Jou laten zien hoe we in Nederland pitchen en hoe jij dat zelf kan doen.

Wat je eraan hebt

Na het lezen van Pitchen met power:

  • weet je uit welke elementen een goede pitch is opgebouwd
  • kun je zelf een prima pitch uitschrijven en verzorgen
  • denk je voortaan eerst aan je publiek en dan pas aan jezelf
  • zorg je ervoor dat toehoorders niet meer in slaap vallen, maar betrokken zijn bij jouw verhaal

Het boek Pitchen met power is een uitgave van Haystack en is daar ook te verkrijgen.

Pitchen met power

Over Tino Meijn

Tino is oprichter van Management Tribune, het meest belezen platform dat van managers betrokken leiders maakt. Hij is daarnaast eigenaar van PublicNL en in zijn vrije tijd actief actief bij ondernemersverenigingen en lokale media.

Bekijk alle berichten van Tino Meijn →