Van nature zijn we geneigd om iemand te helpen die ergens mee zit. Dat dit niet altijd de beste manier is om verder te komen weten we zelf eigenlijk ook wel. Want onze oplossing is niet de enige en zeker niet altijd de beste oplossing. En door alsmaar oplossingen te blijven bieden ontnemen we de ander de mogelijkheid om zich te ontwikkelen. Dat is de oproep die Wouter Hart doet in zijn nieuwe boek dat hij samen met Thom Verheggen schreef.
Inhoud
In het boek De Oplossingenmachine houden de auteurs managers een spiegel voor. Ze doen dat verhalend aan de hand van voorbeelden van hoe zij kinderen goed trachten op te voeden en vertalen dat vervolgens naar de werksituatie. Zo legt Hart uit dat hij een van zijn kinderen op tijd naar school probeert te krijgen door vooraf elk stapje en handeling die daarvoor nodig zijn op te leggen en erop te controleren. Op het werk gebeurt dit ook veel door managers die tot in detail uitleggen hoe en wanneer iets moet gebeuren.
Dergelijk gedrag leidt tot ongewenste bijeffecten waarvan de belangrijkste is dat het werkelijke vraagstuk uit het oog verdwijnt. Oftewel: waarom doen we eigenlijk wat we doen? Een ander bijeffect is bijvoorbeeld dat het eigen kompas of de eigen verantwoordelijkheid wordt uitgezet. Het goede nieuws van het boek is dat het ook anders kan. Met het gezamenlijk belang voor ogen en een grotere zelfstandigheid van de medewerker. De auteurs noemen dat de zoektocht naar het willen en in essentie komt dat erop neer dat je vertrekt vanuit het probleem en dat medewerkers zelf de vrijheid krijgen om dat op een eigen manier op te lossen. Dat kan alleen als je als manager daarvoor ruimte biedt en dat kan alleen door vragen te stellen in plaats van antwoorden te geven.
Oordeel
Het boek De Oplossingenmachine is een van de logische vervolgen op de bestseller Verdraaide Organisaties, want ook hier gaat het niet zozeer om wat er gebeurt maar staan de vragen centraal naar het hoe en waarom. Het is altijd weer goed om geconfronteerd te worden met het feit dat de vraag achter de vraag belangrijk is. En dat iedereen gewoon een mens is en geen opdrachtenmachine.
Het boek biedt een spiegel voor iedereen die het beste voor heeft met de ander maar waar het anders uitwerkt dan vooraf bedacht. Het opent je ogen voor de zelfstandigheid, motivatie en creativiteit van de ander die je vaak zelf onbedoeld blokkeert omdat je zo graag wilt helpen. Als je als manager in de spiegel durft te kijken dan is het boek een makkelijk leesbare aanrader. En als je dat nog niet durft dan blijf je je afvragen waarom je medewerkers toch niet doen wat jij zo graag wilt.
Wat je eraan hebt
Na het lezen van De Oplossingenmachine:
- weet je waarom het probleem belangrijker is dan de oplossing
- herken je situaties waarin medewerkers niet doen wat jij voor ogen hebt
- leer je wat je zelf goed of fout doet in het motiveren van medewerkers
- kun je betere gesprekken voeren door vragen te stellen
Het boek De Oplossingenmachine is een uitgave van Boom Uitgevers en is daar ook te bestellen.