Met voorkeursmerken win je altijd volgens Ed Stibbe

Met voorkeursmerken win je altijd volgens Ed Stibbe

Het leven kan zo eenvoudig zijn. Creëer een merk, zorg dat je doelgroep het kent, laat ze een voorkeur daarvoor ontwikkelen en als resultaat zullen je marktaandeel en daarmee de inkomsten groeien. Dat is in essentie de boodschap van reclameman Ed Stibbe in zijn boek Why winners give it all.

Inhoud

In zijn boek toont Ed Stibbe eerst aan hoe het komt dat merkvoorkeur tot een hoger marktaandeel leidt. Hij leunt daarbij zwaar op onderzoeken en publicaties van het Brand Preference Center. Vervolgens behandelt hij de pijlers onder merkvoorkeur, waarbij met name de emotionele connectie, het betekenisvol onderscheid en het mentaal leiderschap opvallen. Gelardeerd met veel praktijkvoorbeelden beschrijft Stibbe tenslotte inspirerende manieren waarop je hier zelf in je eigen organisatie gebruik van kunt maken.

Oordeel

De buitengewoon krachtige boodschap van Why winners give it all is dat de jaren van inside-out denken voorbij zijn. We zijn lang genoeg bezig geweest met Simon Sinek’s “why”. En het nadenken over de purpose van je organisatie is de hippe jaren inmiddels gelukkig alweer voorbij. Want wat er echt toe doet is voor wie we het allemaal doen, voor de klant. Wat wil die en hoe kunnen we daar op een betekenisvolle manier op inspelen? We moeten terug naar outside-in en even vergeten dat we onszelf en onze organisatie geweldig vinden. Want voor je het weet heb je geen bestaansrecht meer.

Een aardige vondst is om het boek te eindigen met zestig manieren om je merkvoorkeur te verhogen. Het maakt het daaraan voorafgaande theoretische verhaal praktisch toepasbaar en het kan je veel input leveren voor brainstorms of voor die momenten waarop je het even niet meer weet met je merk. Maar bovenal laat het zien dat je in elke situatie en bij elk soort organisatie vanuit een sterk merk kunt denken en dat het jou en je klanten voordeel oplevert.

Wat je eraan hebt

Na het lezen van Why winners give it all:

  • ken je het belang van merken
  • weet je hoe je een succesvol merk bouwt
  • heb je praktische handvatten om met jouw eigen merk aan de slag te gaan
  • ben je in staat merkvoorkeur bij je doelgroep op te bouwen
  • luister je voortaan meer naar je klant dan naar je collega’s

Het boek Why winners give it all is een uitgave van Van Duuren Management en is daar ook te bestellen.

Over Tino Meijn

Tino is oprichter van Management Tribune, het meest belezen platform dat van managers betrokken leiders maakt. Hij is daarnaast eigenaar van PublicNL en in zijn vrije tijd actief actief als bestuurslid bij werkgeversorganisatie VNO-NCW Rijnland, voorzitter van Alphen Digitaal en betrokken bij regionale media.

Bekijk alle berichten van Tino Meijn →