Klimaatwerkers vertellen jou wat je moet doen (op hun manier)

Goede klimaatbedoelingen zullen we allemaal wel zo’n beetje hebben. Thuis of op het werk. Maar als het teveel kost aan inspanning of geld dan is ons enthousiasme al snel een stuk minder. Bij jou misschien niet, maar bij al je collega’s wel. Charlotte Extercatte publiceert een nieuw boek over hoe je van klimaat echt werk kunt maken. En je kunt er volgens haar nog wat aan verdienen ook.

Inhoud

In haar boek Klimaatwerkers presenteert Charlotte Extercatte praktijkverhalen en een theoretisch model om klimaatverandering tegen te gaan en om er tegelijkertijd als organisatie zelf beter van te worden. Het boek begint met het verkennen van de problematiek en het overtuigen van de lezer. Want het klimaat is een probleem en veel organisaties nemen al flink wat stappen om dat op te lossen. En passant introduceert Extercatte het 4C Veerkrachtenmodel, een afkorting voor de randvoorwaarden en succesfactoren die komen kijken bij een succesvolle klimaataanpak.

De belangrijkste case in het boek is die van de Amerikaanse tapijttegelfabrikant Interface waar de auteur vijftien jaar geleden zelf heeft gewerkt. Oprichter Ray Anderson besloot na een bijna-dood-ervaring dat het roer van zijn bedrijf drastisch om moest. De wereld moest gered en voortaan geen vervuiling meer, maar juist de wereld schoner achterlaten. Zijn visie leidde tot allerlei innovaties en tot groei van het bedrijf. Extercatte gebruikt het voorbeeld van dit bedrijf als springplank naar haar andere relaties uit het onderwijs, de gemeente, gevelbekleders en catering. Ook die kwamen allemaal op een keerpunt in hun leven en besloten dat het vanaf dan anders moest. Maar hoe dan? Daarvoor gebruikten zij onderdelen uit het 4C Veerkrachtenmodel.

Oordeel

Het boek Klimaatwerkers is een klassiek voorbeeld van een boek dat geschreven lijkt door een overtuigd klimaatactivist die langs de zijlijn roept dat wij het allemaal beter moeten doen. En dan wel op deze enige manier. De auteur is vanaf het begin overtuigd van het eigen gelijk zonder gedegen onderzoek te doen naar andere inzichten, overtuigingen of aanpakken. Het boek lijkt vooral bedoeld om de eigen mening en aanpak door te drukken. En dat met een theoretische saus die nogal naïef en dromerig overkomt. Een voorbeeld? “De sleutel van klimaatwerk ligtin het organiseren van krachtteams van ongeveer vijf mensen.” Als deze vijf deelnemers elk weer vijf anderen rekruteren enzovoort dan ontstaat uiteindelijk een golf die de hele organisatie over een kantelpunt helpt. Jajaja, een piramidespel dus waar uiteindelijk iedereen aan meedoet. Word wakker.

Het is sowieso het probleem van dit boek dat degenen die aan het woord komen inmiddels bijna allemaal wat anders doen dan bezig zijn met klimaat  of duurzaamheid. Ook de auteur zelf heeft dit maar twee jaar volgehouden bij Interface. Het lijkt er daarom op dat je klimaat als thema kunt gebruiken om zelf carrière te maken en verder te gaan in een functie die minder lijnverantwoordelijkheid met zich meebrengt. Maar dat zal de bedoeling van het boek niet zijn.

Wat je eraan hebt

Na het lezen van het boek Klimaatwerkers:

  • ken je voorbeelden van instellingen en organisaties die op hun manier met klimaat bezig zijn
  • heb je praktische voorbeelden van organisaties die elk op hun eigen manier klimaatdoelstellingen willen verbinden met organisatiedoelstellingen
  • heb je inzicht in hoe anderen jou proberen te overtuigen mee te doen
  • leg je een keer de verbinding met je werk en niet met je situatie thuis

Het boek Klimaatwerkers is een uitgave van Boom Uitgevers en is daar ook te bestellen.

Over Tino Meijn

Tino is oprichter van Management Tribune, het meest belezen platform dat van managers betrokken leiders maakt. Hij is daarnaast eigenaar van PublicNL en in zijn vrije tijd actief actief als bestuurslid bij werkgeversorganisatie VNO-NCW Rijnland, voorzitter van Alphen Digitaal en betrokken bij regionale media.

Bekijk alle berichten van Tino Meijn →