De toekomst van werken is horizontaal, claimen auteurs Evert Hatzmann en Simon van Esch in hun nieuwe boek Hoezo Hiërarchie? De directe aanleiding daarvoor is de pandemie toen bleek dat medewerkers vanuit huis veel meer onderling konden regelen en hun manager slechts nodig hadden om de boel bij elkaar te houden.
Inhoud
Dankzij een onderzoek en vele gesprekken met leidinggevenden hebben de auteurs een aantal conclusies kunnen trekken over het werken in Nederland. Zij plaatsen dat in het actuele beeld van personeelstekorten, veranderende maatschappij en de gevolgen van de pandemie. En zij larderen dat met enkele bekende managementtheorieën zoals bijvoorbeeld de motivatietheorie van Herzberg.
Het leidt tot een nieuw model dat zij bedrijfsburgerschap noemen. Het maakt inzichtelijk hoe je betrokken en gemotiveerde werknemers krijgt. Affectie is daarbij het sleutelbegrip en dat betreft het persoonlijke gevoel van betrokkenheid en verbondenheid bij het werk én bij de werkgever. In formulevorm komt het op het volgende neer: hygiënefactoren (bijv salaris) x motivatiefactoren (bijv erkenning) + affectie (gevoel) = bedrijfsburgerschap.
Oordeel
Het boek Hoezo Hiërarchie? is een managementboek dat voor de een warrig over zal komen en voor de ander een heerlijk bladerboek is. De hoofdstukjes zijn kort en elk hoofdstuk is apart te lezen, terwijl het bij elkaar toch ergens een geheel vormt. De onderbouwing van grote uitspraken is zwak (“de teloorgang van de hiërarchie”) of de uitspraken zelf zijn zwak danwel weinig opzienbarend voor de ervaren manager (“de mens is een gewoontedier”). Het komt omdat het boek de beste intentie heeft om te laten zien hoe je aan betrokken medewerkers komt, maar de auteurs daarvoor niet de medewerkers zelf interviewen maar hun hiërarchische bazen. En die vinden over het algemeen dat zij het best goed doen en dat zij met hun aanpak inderdaad zeer gemotiveerde medewerkers hebben.
Toch heeft het boek veel waarde. Omdat het de belangrijkste actuele problematiek van de manager blootlegt en een richting geeft om daar wat aan te doen. De praktijkverhalen zijn onderhoudend en je steekt er altijd iets van op. Bovendien biedt het een nieuw instrument in de vorm van het bedrijfsburgerschap waardoor je kunt zien aan welke knoppen je kunt draaien in elke organisatie om anders met elkaar om te gaan.
Wat je eraan hebt
Na het lezen van Hoezo Hiërarchie?:
- weet je wat medewerkers motiveert en hoe je daar als manager onderdeel van bent
- begrijp je waarom de medewerker van nu anders is dan de medewerker van gisteren
- heb je een nieuw instrument of nieuwe knoppen om aan te draaien in je managementrol
- weet je hoe andere managers succesvol uit de coronaperiode zijn gekomen
Het boek Hoezo Hiërarchie? is een uitgave van S2uitgevers en is daar ook te bestellen.