Gouden luisteraars horen nog veel meer

Het lijkt zo eenvoudig, maar het is zo moeilijk. Oprecht luisteren naar de ander in plaats van vertellen wat jezelf bezighoudt. Of is dat niet zo bij jou? Vertel eens…

Inhoud

In het boek Luisteren is goud van Eric de Haan staat het luisteren centraal. Niet zomaar luisteren, maar luisteren volgens een model gebaseerd op Theory U. Voordat De Haan beschrijft hoe dat in zijn werk gaat legt hij eerst nog even uit waarom we ook alweer moeten luisteren oftewel waarom dat loont. Het geeft onder meer erkenning aan de ander, het maakt zaken helder, zorgt voor verbinding en leidt voor meer vertrouwen. Het omgekeerde is ook waar, als je niet luistert dan breek je zaken juist af.

De Haan brengt ons luisteren in verband met paradigmashifts waarbij hij op het eerste gezicht nogal willekeurig shopt in de megatrends van deze tijd. Zo willen alle klanten meer persoonlijke aandacht, is de jongste generatie helemaal into purpose en willen bazen graag dienende leiders zijn. Allemaal?

Interessant is de transformatie van een organisatie die zendt naar eentje die luistert. Dat blijkt goed mogelijk als je de verschillende fasen van Theory U volgt. Belangrijker blijkt echter dat je je bewust moet worden van het luisteren. Dat zorgt pas echt voor verbinding en diepere relaties.

Oordeel

Het boek Luisteren is goud is een compact en goed leesbaar managementboek dat je op z’n minst een aantal eyeopeners oplevert.  Vooral de waarde die je mond houden oplevert of liever gezegd dat je vragen stelt in plaats van antwoorden geeft. De terminologie en woorden voelen af en toe wat zweverig en weinig concreet. Bijvoorbeeld dat je dienstbaarheid als hoofdopdracht moet zien. Ooit iemand gesproken die het daarmee oneens was? Dat soort oproepen is dan ook iets te makkelijk

Voor harde zakelijke managers zal het boek te zweverig zijn, die hebben nog een weg te gaan voordat ze hieraan toe zijn. Maar voor alle anderen is het absoluut de moeite waard om te lezen en een poging te wagen om het geleerde in de praktijk te brengen. Want dat is de waarde van dit boek, dat het je laat zien dat goed luisteren wel kan en je zelfs veel oplevert maar dat het nog niet zo makkelijk is als je denkt.

Wat je eraan hebt

Na het lezen van Luisteren is goud:

  • ken je de kracht van luisteren
  • kun je op basis daarvan waardevollere verbindingen en relaties aangaan
  • heb je een theoretisch houvast voor het ontwikkelen van je organisatie of team
  • verandert je perspectief van zenden naar ontvangen

Het boek Luisteren is goud is een uitgave van Boom Uitgevers en is daar ook te bestellen.

About Tino Meijn

Tino is oprichter van Management Tribune, het meest inspirerende kennisplatform voor managers. Voordat hij zijn organisatie PublicNL startte was hij in managementposities werkzaam bij internationale bedrijven en voor overheden.

View all posts by Tino Meijn →