Goed geld verdienen door het juiste te doen

Je kunt de wereld verbeteren en toch veel geld verdienen. In hun boek Netto Positief tonen oud-Unilever bestuurder Paul Polman en duurzaamheidsspecialist Andrew Winston aan dat dit kan. Aan de hand van ethische uitgangspunten in combinatie met nieuwe bedrijfsmodellen levert goed doen veel op. Voor iedereen.

Inhoud

Een netto positief bedrijf is volgens de auteurs een bedrijf dat het welzijn verbetert voor iedereen op wie het effect heeft en op elk gebied en elke schaall: elk product, elke uitvoerende handeling, elke regio, en elk land, en voor iedere stakeholder. Onder die laatste scharen zij werknemers, leveranciers, sociale groeperingen, klanten, toekomstige generaties en onze planeet. Polman en Winston beseffen dat geen enkel bedrijf al deze doelen tegelijk kan bereiken maar zij stellen dat dat wel het het doel moet zijn van bedrijven.

De titel Netto Positief slaat op de overtuiging dat ondernemers die meer aan de planeet geven dan nemen meer succes hebben. Per saldo is de planeet dus beter af door het bestaan van deze organisaties. Want zij bedenken manieren waarop ondernemen zowel alle mensen als de planeet vooruit kan helpen. Bijvoorbeeld door duurzamer te zijn, meer circulair te produceren maar ook inclusiever met personeel om te gaan.

Het boek behandelt in slechts één hoofdstuk de problemen van onze aarde en de rol van bedrijven daarin. Daarna gaat het rap over op oplossingsrichtingen op persoonlijk en bedrijfsvlak. Het gaat daarbij vaak over houding en intenties en minder over bewezen succesformules. De auteurs denken groots en werelds en dat is waarschijnlijk de enige manier om globale problematiek te lijf te gaan. Om de verbinding met de praktijk te houden larderen zij hun stellingen en voorgestelde aanpakken met praktijkvoorbeeld van bedrijven die het verschil weten te maken.

Oordeel

Het boek Netto Positief is een aanmoediging voor zakelijke wereldverbeteraars en een openbaring voor iedereen die de problematiek van een verslechterende wereld nog niet ziet of niet weet hoe daarmee om te gaan. De nieuwe rol van ondernemers wordt prachtig geschetst, zij zijn niet langer degenen die binnen de lijntjes geld proberen te verdienen maar zij zijn degenen die overheden en maatschappijen stimuleren om eerlijker lijntjes te trekken. Zij innoveren en bedenken nieuwe oplossingen en proberen daarvoor zoveel mogelijk draagkracht te creëren. Zo verbeteren zij de wereld.

Een minder punt van het boek is dat het vaak wel heel erg hoog over is. De contacten bij de Verenigde Naties of captains of industry zullen we niet allemaal hebben netzomin als budgetten van ettelijke miljarden. Maar als je daardoor heenkijkt en bedenkt wat je op lokaal, regionaal of landelijk niveau kunt doen dan geeft het boek voldoende inspiratie en aanknopingspunten.

Wat je eraan hebt

Na het lezen van Netto Positief:

  • ken je de belangrijkste uitdagingen van onze wereld
  • weet je wat er moet gebeuren
  • kun je de voorlopersrol van bedrijven vormgeven
  • heb je een bredere kijk op het begrip duurzaamheid

Het boek Netto Positief is in het Nederlands verschenen bij uitgeverij Prometheus en de Engelstalige versie Net Positive kun je bestellen bij Harvard Business Review

netto positief

Over Tino Meijn

Tino is oprichter van Management Tribune, het meest inspirerende kennisplatform voor managers. Voordat hij zijn organisatie PublicNL startte was hij in managementposities werkzaam bij internationale bedrijven en voor overheden.

Bekijk alle berichten van Tino Meijn →