Gelezen – Verandering: hoe je ideeën, overtuigingen en gedrag beïnvloedt

Gelezen Verandering hoe je ideeën, overtuigingen en gedrag beïnvloedt

Soms zijn zaken eenvoudiger dan je denkt, maar zit er wel een moeilijke theorie achter. Dat is de essentie van het juweeltje Verandering, geschreven door professor Damon Centola. We willen allemaal anderen weleens overtuigen dat het vanaf nu anders moet. Volgens Centola kan dat, als je maar weet op welke knoppen je moet drukken. En die knoppen zijn dichterbij dan je denkt.

Inhoud

Het zijn vooral de boodschappen die veel uitleg of overtuiging nodig hebben waarmee we anderen moeilijk meekrijgen. Marketeers vinden dan al snel dat we daarvoor influencers of grote promotiecampagnes nodig hebben. Bijvoorbeeld om ons te overtuigen een vaccin te nemen of om een nieuw sociaal netwerk van de grond te krijgen zoals Twitter destijds. Maar wat blijkt? Het gaat volgens Centola om aanstekelijkheid oftewel sociale druk. Jij bent geneigd iets te doen als jouw figuurlijke buurman en buurvrouw dat ook doen.

Een moeilijke boodschap, gedragsverandering of innovatie verspreidt zich volgens Centola via netwerken van mensen die elkaar vertrouwen en vervolgens langs wat hij noemt brede bruggen naar andere groepen van mensen die elkaar vertrouwen. Veranderingen zijn in het begin vaak nog niet zichtbaar maar sluimeren onder de oppervlakte. Totdat ongeveer 25% van de doelgroep om is. Dan gaat het ineens hard en wordt de verandering plotseling overal zichtbaar. En jij vraagt je af: wat is er gebeurd, hoe kan dat?

Oordeel

Het interessante van Centola’s boek is dat hij een andere benadering kiest. Het toont met degelijke wetenschappelijke onderzoekscijfers aan dat traditionele manieren van beïnvloeden minder krachtig zijn dan het gebruik van netwerken. Tijdens het lezen denk je voortdurend: dat ik daar niet eerder aan heb gedacht, het is eigenlijk zo logisch. En daarmee is het verplichte literatuur voor iedere manager en bestuurder die iets gedaan wil krijgen. 

Wat je eraan hebt

Na het lezen van Verandering:

  • ken je de principes achter beïnvloeding van groepen mensen
  • kun je verandering bij anderen bewerkstelligen
  • wete je brede bruggen tussen mensen en groepen te slaan
  • herken je hoe anderen ook jou willen beïnvloeden

Het boek Verandering van Damon Centola is een uitgave van Business Contact en is daar ook te bestellen.

Over Tino Meijn

Tino is oprichter van Management Tribune, het meest belezen platform dat van managers betrokken leiders maakt. Hij is daarnaast eigenaar van PublicNL en in zijn vrije tijd actief actief als bestuurslid bij werkgeversorganisatie VNO-NCW Rijnland, voorzitter van Alphen Digitaal en betrokken bij regionale media.

Bekijk alle berichten van Tino Meijn →