Gelezen: Mensenwerk – praktische tips voor junior managers

mensenwerk

De belofte is groot als je het boek Mensenwerk openslaat, want de auteurs stellen dat je van hun ervaring in een van de meest disruptieve branches veel kunt leren. De mediasector loopt immers ver voorop als het gaat om disruptie. En daar hebben zij samen met al hun medewerkers als geen ander slim op ingespeeld. Die belofte maken de auteurs Xavier van Leeuwe en Matthijs van de Peppel geen moment waar. Is de mediasector door toeval zo onder de voet gelopen door de techreuzen of was het misschien wel een makkelijke prooi vanwege gedegen maar onvoldoende toekomstbestedig management?

Inhoud

Het boek bespreekt 3 hoofdonderwerpen: organisatiecultuur, medewerkers en klanten. In die volgorde en dat is gelijk opvallend. De auteurs stellen immers dat hun eigen werkgever Mediahuis niets zo belangrijk vindt als de klant. Waarom komt deze dan als laatste aan bod in het boek? 

Op elk van de hoofdonderwerpen geven de auteurs een verdieping en, wat het boek interessant maakt, ook gelijk diverse voorbeelden uit de eigen praktijk. Dat biedt enerzijds een mooi kijkje in de keuken bij een van de grotere mediabedrijven en anderzijds geeft het daarmee praktische handreikingen voor managers die nog niet zoveel vlieguren maakten. Bijvoorbeeld over het samenwerken in teams en het belang van onbevooroordeeld naar elkaar luisteren. Of over de inzet van praktische tools om een brainstormsessie in goede banen te leiden. Maar ook de waarde van het multidisciplinair samenstellen van teams. De auteurs tonen aan dat dit beter werkt dan alleen met specialisten en dat het tegelijk voor draagvlak zorgt in de hele organisatie. 

Ook in dit boek komt het meest gebruikte woord van de afgelopen jaren weer veelvuldig voor: “de verbinding”. We moeten de verbinding zoeken met elkaar, met onze klant, met onze innerlijke ik, met alles en nog wat. De goede bedoelingen van dit mantra zijn er waarschijnlijk wel, maar het oogt in een zakelijk geschreven boek toch wat onnatuurlijk. Bij het lezen merk je dat de auteurs zich comfortabeler voelen bij onderwerpen zoals processen, data-analyses, onderzoeken, sturing geven dan bij de echt menselijke kant van de organisatie. En dat is ook prima, want we kunnen nu eenmaal niet allemaal de hele dag met elkaar bezig zijn, er moet in een disruptieve sector als de media ook gewoon geld worden verdiend.

Oordeel

Voor ervaren managers is Mensenwerk een makkelijk te lezen boek en zeker een feest van herkenning van alles wat je zelf al hebt meegemaakt. Voor beginnende managers is het zeker een aanrader. Het is namelijk zeer praktisch en daardoor direct bruikbaar. Met hier en daar wat managementtheorie er luchtig doorheen gestrooid blijft het netjes aan de oppervlakte en belandt het niet in te wetenschappelijke diepten. Het helpt om zaken uit je eigen praktijk te vergelijken met die van Mediahuis en er waarschijnlijk achter te komen dat je het in die vergelijking nog best goed doet. Dat geeft vertrouwen en ongetwijfeld haal je er ook nog wat praktisch bruikbare instrumenten uit.

Wat je eraan hebt

Het boek Mensenwerk levert je op een toegankelijke manier een aantal inzichten op:

  1. denk vanuit de klant, doe dat met alle afdelingen en mensen in je organisatie
  2. in grote organisaties is het makkelijk om je te verschuilen en nieuwe ontwikkelingen niet te omarmen, pas daarvoor op en zorg dat je volgt wat er vanuit de buitenwereld op je afkomt
  3. werk vanuit de missie van je organisatie en zorg dat je team de echte inhoud daarvan omarmt en uitdraagt
  4. ook in markten die onder druk staan door nieuwe toetreders is er altijd weer een nieuwe mogelijkheid om te overleven als je de basis maar op orde hebt

Het boek Mensenswerk van Xavier van Leeuwe en Matthijs van de Peppel is een uitgave van Business Contact en is daar ook te bestellen.

Over Tino Meijn

Tino is oprichter van Management Tribune, het meest belezen platform dat van managers betrokken leiders maakt. Hij is daarnaast eigenaar van PublicNL en in zijn vrije tijd actief actief bij ondernemersverenigingen en lokale media.

Bekijk alle berichten van Tino Meijn →