Gelezen: Make Dust or Eat Dust – vlotte stofwisseling voor marketeers

Gelezen Make Dust or Eat Dust vlotte stofwisseling voor marketeers

Als je het leuk vindt om pitches van reclamebureaus bij te wonen dan is het boek Make Dust or Eat Dust van marketeer Roland van Kralingen bedoeld voor jou. Met grote slagen beschrijft hij de belangrijkste ontwikkelingen in de wereld en geeft in het voorbijgaan tips hoe we deze kunnen vertalen in ons eigen werk. Echter als je meer voor diepgang en gedegen onderbouwing houdt dan is het boek een teleurstelling.

Inhoud

De eerste keer dat ik zelf een presentatie van een grote reclamejongen mocht bijwonen was ik compleet overdonderd. Dus China komt eraan, onze klanten willen compleet andere producten, de technologische ontwikkeling is niet meer bij te houden, onze organisatie is verouderd, we lopen met onze dienstverlening hopeloos achter? Opschieten dus, we moeten vandaag nog aan de slag.

In 20 jaar tijd is daar nog niet veel in veranderd, want ook reclameman Roland van Kralingen bedient zicht van dezelfde techniek. Met veel internationale voorbeelden, korte zinnen, overtreffende trappen en veel bijvoeglijke naamwoorden schetst hij wat er op ons afkomt en roept een urgentie op die je in de actiestand kan zetten.

De boodschap van zijn boek Make Dust or Eat Dust is eigenlijk dat wat jij doet van meerwaarde moet zijn voor de mensen waar je dat voor doet. En dat vergeten we nog weleens. Het boek kent 12 hoofdstukken met elke een eigen thema. Het zet je tot nadenken maar nooit te lang, daar is dit het boek niet naar. Een voorbeeld? In het hoofdstuk over focus stelt Van Kralingen: “Focus is vanzelfsprekend zinvol, maar heeft een keerzijde: het beperkt het zicht.” Tjsa, dat is het niveau van tegeltjeswijsheden maar toch is het een aardige vondst als je er even over nadenkt.

Oordeel

Voor marketeers die niet gewend zijn om af en toe een boek te pakken en te reflecteren is het boek een aanrader. In sneltreinvaart komen de belangrijkste internationale ontwikkelingen voorbij in een zeer toegankelijke stijl. Je hebt het in 2 uur gelezen zegt van Kralingen en dat is ook zo. De stijl en inhoud passen precies bij het niveau van veel marketinginspanningen: net iets te weinig inhoud gelardeerd met een flinke lading communicatiegeweld. Dat maakt het gelijk ook vermakelijk en makkelijk te lezen.

Voor bestuurders of beleidsmakers mist het boek diepgang en bredere toepasbaarheid buiten die van de marketingcirkels. Van geen enkele stelling of uitspraak wordt bewijs geleverd, alles wordt onderbouwd met voorbeelden vanuit de consumentenmarketing. Daarom is het wel makkelijk te lezen, maar niet te gebruiken in de bestuurskamer.

Wat je eraan hebt

Het boek Make Dust or Eat Dust levert je zeker een paar inzichten op:

  1. Zorg dat je de maatschappelijke, politieke, economische en technologische ontwikkelingen volgt omdat ze van invloed zijn op jouw werk
  2. Jouw werk moet meerwaarde hebben voor doelgroepen, stop ermee als dat niet meer het geval is
  3. Kijk hoe andere organisaties omgaan met veranderingen, daar leer je veel van

Het boek Make Dust or Eat Dust is verschenen bij uitgeverij Business Contact en is onder meer te bestellen bij de uitgever. De auteur Roland van Kralingen is marketingstrateeg, ondernemer en investeerder.

Over Tino Meijn

Tino is oprichter van Management Tribune, het meest belezen platform dat van managers betrokken leiders maakt. Hij is daarnaast eigenaar van PublicNL en in zijn vrije tijd actief actief als bestuurslid bij werkgeversorganisatie VNO-NCW Rijnland, voorzitter van Alphen Digitaal en betrokken bij regionale media.

Bekijk alle berichten van Tino Meijn →