Klanten weten vaak zelf ook niet wat ze willen, het is jouw taak om ze de goede kant op te helpen. Leiderschap van klanten klinkt misschien anders dan alles wat je ooit geleerd of gedaan hebt, maar het is volgens auteurs Rudy Moenaert en Henry Robben de enige weg naar succes.
Inhoud
De auteurs van het boek De Customer Leader introduceren een “stairway to greatness”, waarmee ze een aantal stadia bedoelen die je organisatie moet doorlopen om grootsheid te bereiken. Dat begint met het moeras van irrelevantie. In die fase doe je ongeveer hetzelfde als andere aanbieders in de markt en maak je nauwelijks winst. Daar ontsnap je uit door de keuze van de klant voortaan centraal te stellen, waarbij je in de ogen van de klant beter of anders wordt dan anderen. Via een aantal stappen kun je vervolgens het stadium van echte grootsheid bereiken waarbij je aan de hand van gedeelde waarden de belangen van alle stakeholders dient en waarbij je zeer winstgevend wordt.
Na het theoretische model gaan de auteurs de praktijk in met de bespreking van de arena waarin je organisatie optreedt, je waardepropositie en met de middelen om je doelen te bereiken. Zij leiden je daarbij aan de hand van subonderwerpen, typeringen en voorbeelden langs de keuzes die je moet maken om uiteindelijk echt onderscheidend en groots te worden.
Oordeel
Het boek De Customer Leader is een handig boek voor iedereen die de klant uit het oog verloren is, maar dat nog niet voldoende beseft. Voor iedereen die zich afvraagt waarom de business maar niet vooruitkomt en een andere visie nodig heeft op het functioneren van zijn organisatie in relatie tot degenen waar je het voor doet. Het leest makkelijk, ondanks dat het soms ook taaie theoretische kost betreft. Een minpunt zijn de flauwe en soms egocentrische grapjes die de auteurs maken, laten we zeggen dat je ervan moet houden. Dat hoeft je er echter niet van te weerhouden om het besprokene in het boek bloedserieus te nemen en op zoek te gaan naar de echte “licence to operate” van jouw organisatie.
Wat je eraan hebt
Na het lezen van De Customer Leader:
- ben je in staat om je organisatie onderscheidend te laten opereren
- weet je waarom sommige organisaties bloeien en anderen niet
- heb je een praktisch stappenplan voor de groei van je organisatie
- weet je waarom je niet op alle grillen van elke klant moet reageren
Het boek De Customer Leader is een uitgave van S2 Uitgevers en is online te bestellen.