Digital savvy dankzij de 30%-regel

Digital savvy dankzij de 30%-regel

In een steeds digitalere wereld kun je je hopeloos verloren wanen als je niet op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen op het gebied van blockchain, cybersecurity, kunstmatige intelligentie of cryptocurrency. Herken je dat? Geen nood, volg gewoon de 30%-regel en je bent helemaal bij. Dat betogen Paul Leonardi en Tsedal Neeley in hun nieuwe boek The Digital Mindset.

Inhoud

Leonardi en Neeley zijn professoren bij respectievelijk de University of California en Harvard Business School. Mensen met veel kennis dus maar ook kennis van kennis. Want al in het begin van hun boek laten de auteurs weten dat je vaak maar 30% van bijvoorbeeld een taal hoeft te weten om deze toch te kunnen spreken. Ze laten daarmee zien dat je echt niet alles hoeft te weten van digitalisering om er toch goed mee om te kunnen gaan. De meestgestelde vraag aan de auteurs is: moet ik leren programmeren om iets van digitaliseren te begrijpen? Nee, natuurlijk, maar je moet wel weten wat je met alle nieuwe technieken en mogelijkheden kunt doen.

De auteurs geven aan dat je van drie gebieden kennis moet hebben: samenwerking, berekening en verandering. Zij diepen dat in zeven hoofdstukken verder uit en geven inzicht in de belangrijkste digitale ontwikkelingen en wat je ervan moet weten om succesvol te kunnen zijn. Zij geven daarbij interessante inkijkjes in het gedrag van mensen en machines. Met belangrijke tips. Zoals: behandel een machine die op een mens lijkt niet als een mens maar als een machine. Dit blijkt in de praktijk nogal eens mis te gaan. Boos worden op een machine heeft immers niet zoveel zin, duidelijke instructies wel.

Oordeel

Het boek The Digital Mindset is een geruststelling voor iedereen die denkt dat hij te weinig afweet van digitale ontwikkelingen om voldoende mee te kunnen komen. Het is ook een inspiratiebron voor het ontdekken van de nieuwe mogelijkheden die het digitale tijdperk biedt. Tegelijkertijd weet het goed de grenzen te bewaken van wat je moet willen en wat mogelijk is. Zo schijven de auteurs dat je onnoemelijk veel data tot je beschikking hebt maar als je niet weet wat je wilt dan verdrink je erin. Dus houd het klein, overzichtelijk en doelgericht.

Toch is het boek soms lastiger te lezen door het net iets te hoge niveau voor mensen die nog niets van een onderwerp afweten. Zoals bij het hoofdstuk over data en statistiek waar de auteurs in een paar zinnen de betrouwbaarheid en standaarddeviatie van gegevens bespreken. Statistiek is al lastig en als je dan ook nogeens de diepte ingaat dan kan dat afschrikken. Maar geen nood, elk hoofdstuk is ook afzonderlijk goed te lezen.

Wat je eraan hebt

Na het lezen van The Digital Mindset:

  • weet je wat je moet weten over digitalisering
  • ken je nieuwe digitale mogelijkheden die jouw organisatie kunnen helpen
  • kun je meepraten over de belangrijkste topics
  • heb je inspiratie om meer uit digitalisering te halen

Het boek The Digital Mindset is een uitgave van Harvard Business Review en is daar ook te bestellen.

boekomslag The Digital Mindset

About Tino Meijn

Tino is oprichter van Management Tribune, het meest inspirerende kennisplatform voor managers. Voordat hij zijn organisatie PublicNL startte was hij in managementposities werkzaam bij internationale bedrijven en voor overheden.

View all posts by Tino Meijn →