Bedrijfsvoering doe je zelf veel beter

Bedrijfsvoering doe je zelf veel beter

De basis van je organisatie is het goed op orde hebben van je bedrijfsvoering. Natuurlijk moet je je omgeving in de gaten houden en zeker inspelen op nieuwe trends, maar om een bedrijf succesvol te leiden zul je eerst de zaken intern goed moeten stroomlijnen en aansturen. En wat denk je? Dat kun je helemaal zelf volgens Mathieu Siemons in zijn nieuwe boek Doe-het-zelf management.

Inhoud

In zijn boek waarschuwt de auteur dat ondernemingen te veel gefocust zijn op het volgen van de laatste managementtrends zoals agile management, maatschappelijk verantwoord ondernemen en kunstmatige intelligentie, ten koste van essentiële aspecten van de dagelijkse bedrijfsvoering zoals productkwaliteit en leverbetrouwbaarheid. Daarbij legt hij de focus op de maakindustrie maar de lessen zijn ook goed toepasbaar op andere branches.

Siemons bekritiseert de kostbare inhuur van externe experts voor het implementeren van deze trends en stelt dat bedrijven vaak over het hoofd zien dat ze al over de benodigde kennis beschikken. Hij pleit voor een terugkeer naar de basis en adviseert bedrijven om zelf de bedrijfsconditie te evalueren en te verbeteren met een eenvoudige, doeltreffende aanpak gebaseerd op bewezen bedrijfskundige principes. Siemons benadrukt het belang van kernaspecten zoals foutloze producten, financiële stabiliteit, efficiënte processen en klanttevredenheid boven het blind volgen van trends, om zo een duurzame en gezonde bedrijfsvoering te waarborgen.

Waarom

Ik vroeg de auteur waarom hij besloot dit boek te schrijven. Hij zegt daarover: ‘Ik heb het boek geschreven omdat ik bij projecten en trajecten in bedrijven vaak tegen basale zaken aanloop, die een manager of leidinggevende ook zelf kan en moet doen. Er is veel afleiding van nieuwe ontwikkelingen die elkaar in rap tempo opvolgen en dat leidt af van hoofdzaken. En de hoofdzaak is de bedrijfsvoering van je eigen bedrijf goed op orde hebben. Als dat zo is dan zijn alle nieuwe initiatieven meteen veel kansrijker. Voor die basale vragen worden vaak externen ingeschakeld, terwijl er in bedrijven meer kennis zit dan gedacht. Je kunt het ook zelf doen. In mijn boek geef ik de praktische tips om dit zelf aan te pakken. Hulp inroepen kan natuurlijk altijd, maar doe het eerst vooral zelf.’

Oordeel

Het boek brengt je weer terug naar de basis van je organisatie. Het daagt je uit om juist niet mee te vliegen met de laatste hype of continu consultants in te schakelen voor weer een probleem dat je tegenkomt in je organisatie. Ga eerst zelf kijken wat er aan de hand is in het centrale proces en beslis dan wat je daar zelf allemaal aan kunt doen. En maak het vooral niet te moeilijk allemaal. Dat is een eenvoudige, eerlijke en waardevolle boodschap die rust geeft en je organisatie uiteindelijk veel verder brengt.

Wat je eraan hebt

Na het lezen van Doe-het-zelf management:

  • weet je weer dat bedrijfsvoering de essentie van je organisatie is
  • ontdek je dat het proces van intern samenwerken aan problemen op zich al veel problemen oplost
  • besef je dat je een consultant voor specifieke kennis kunt uitnodigen maar dat je zelf meer kunt doen dan je denkt
  • ken je de stappen en modellen om te komen tot een succesvolle bedrijfsvoering

Het boek  Doe-het-zelf management is een uitgave van Haystack en is daar ook te bestellen

doe het zelf management

Over Tino Meijn

Tino is oprichter van Management Tribune, het meest belezen platform dat van managers betrokken leiders maakt. Hij is daarnaast eigenaar van PublicNL en in zijn vrije tijd actief actief als bestuurslid bij werkgeversorganisatie VNO-NCW Rijnland, voorzitter van Alphen Digitaal en betrokken bij regionale media.

Bekijk alle berichten van Tino Meijn →