Anders denken levert zoveel meer op

Vergeet vooral niet alles wat je geleerd hebt op managementgebied, maar probeer er anders naar te kijken. Dat is de belangrijkste boodschap van Prof. Roger L. Martin in zijn nieuwe boek A new way to think. Als de uitkomst van belangrijke beslissingen verkeerd uitpakt dan ligt het niet aan jou, maar aan het model.

Inhoud

In zijn nieuw te verschijnen boek structureert Martin de belangrijkste managementthema’s in vier onderdelen: context, keuzes maken, werk en kernactictiviteiten. Elk deel bevat een aantal hoofdstukken die telkens beginnen met een statement. Zo begint het hoofdstuk over data met de stelling: “uitstekende keuzes maken vereist eerder verbeeldingskracht data.” Deze stellingen bouwt Martin gaande het verhaal uit met zijn observaties, theoretische kennis en voorbeelden uit de praktijk.

Het interessante van Martin’s visie is dat hij zaken telkens vanuit een andere hoek benadert dan wat je als manager gewend bent. Zo stelt hij bijvoorbeeld dat je een andere organisatie alleen moet overnemen als je er zelf waarde aan kunt toevoegen. Gangbaar in de management theorie is dat we vooral organisaties overnemen als we er synergie van verwachten of als de over te nemen partij ons verder kan helpen. Door het om te draaien laat Martin zien waarom veel overnames mislukken, maar ook waarom sommigen zeer goed slagen.

Oordeel

Het boek A new way tot think is een aanrader voor ervaren managers die denken alles al meegemaakt te hebben. De auteur opent compleet nieuwe en originele zienswijzes op de volatiele wereld van vandaag. Ja, het maakt managen zelfs weer leuk om te doen. Gezegd moet worden dat hij daarbij veel leunt op voorbeelden uit zijn adviseurschap van Procter & Gamble, maar toch blijken zijn lessen universeel toepasbaar op elk type organisatie.

Wat je eraan hebt

Na het lezen van A new way tot think:

  • kijk je anders tegen managementvraagstukken aan
  • weet je waarom theoretische modellen handig zijn, maar niet altijd werken
  • heb je veel nieuwe praktische bagage en tips die je helpen bij je dagelijkse werk
  • kun je met meer afstand betere beslissingen nemen en anders denken

Het boek A new way tot think is een uitgave van Harvard Business Review en is daar vanaf 3 mei 2022 ook te bestellen.

a new way to think harvard business review

Over Tino Meijn

Tino is oprichter van Management Tribune, het meest belezen platform dat van managers betrokken leiders maakt. Hij is daarnaast eigenaar van PublicNL en in zijn vrije tijd actief actief als bestuurslid bij werkgeversorganisatie VNO-NCW Rijnland, voorzitter van Alphen Digitaal en betrokken bij regionale media.

Bekijk alle berichten van Tino Meijn →