Alleen samenwerkende en digital savvy retailers overleven

Alleen samenwerkende en digital savvy retailers overleven

Het omarmen van de mogelijkheden die digitalisering biedt werd voor de meeste retailers pas duidelijk tijdens de pandemie. Degenen die nu verder gaan in het ontdekken van nieuwe modellen en zij die de klant echt weer centraal stellen zullen een mooie toekomst kennen. Anderen die dat niet doen en weer terugverlangen naar vroeger kunnen beter hun deuren sluiten. Dat is de conclusie na het lezen van The future of shopping.

Inhoud

In hun boek behandelen auteurs Jorg Snoeck en Pauline Neerman allereerst wat er is veranderd in het retaillandschap. Daaronder verstaan zij overigens niet alleen de fysieke winkels maar ook de organisaties die daarachter zitten. Want er is nogal wat veranderd in de hele keten. De auteurs geven daarbij veel voorbeelden van grote organisaties zoals Carrefour, H&M en Ikea en van grote landen zoals China en de VS. Daarbij schetsen zij op basis van die voorbeelden ook de grotere ontwikkelingen bij consumenten en komen op die manier tot ontwikkelingen en voorspellingen die zelfs voor de doorsnee winkelier in Nederland van toepassing zijn.

Concreet vertalen de auteurs de ontwikkelingen in wat je er als retailer mee kunt en wat er nodig is om een compleet nieuw en bloeiend landschap te creëren dat wél past bij de huidige maatschappij. Onder meer betere samenwerking in zowel de keten als met concurrenten is nodig. Maar wat vooral blijft hangen is dat de retailer moet nadenken over zijn businessmodel. Is een winkel vooral bedoeld als plek om iets te verkopen of is het een plek waar online en offline hand in hand gaan, waar voorraden worden opgeslagen voor click& collect klanten, waar jonge kopers een impactvolle ervaring beleven? Voor de gemiddelde winkelier makkelijk te stellen maar moeilijk te beantwoorden vragen.

Oordeel

Het boek The future of shopping toont de enige weg vooruit voor retailers. Op een prettige en soms ook wat hoogdravende manier weten de auteurs de urgentie te wekken die nodig is om de retail in beweging te krijgen als zij wil overleven. Het is niet nodig om te berusten in de verwachting dat de Amazons alles wel over zullen nemen. Elke retailer kan zijn eigen bestaansrecht opeisen en vormgeven. Het gaat om een mindset en niet om de mogelijkheden, want die zijn er genoeg. En juist daarin is het boek erg goed. Het schetst wat er allemaal wél kan en hoe je wel succesvol kunt zijn, ook als kleine speler in het mondiale geweld. En dat geldt niet alleen voor retailers, het is van toepassing en relevant voor alle sectoren in onze economie.

Wat je eraan hebt

Na het lezen van The future of shopping:

  1. ken je de belangrijkste trends in retail en maatschappij
  2. weet je hoe je kunt floreren door anders naar de business te kijken
  3. begrijp je waarom verandering nodig is
  4. zie je de kansen die de commbinatie offline-online brengen
  5. leg je de verbanden tussen wat je zelf doet (in welke sector) dan ook en wat er gebeurt in retail

Het boek The future of shopping is een uitgaven van Van Duuren Management en is daar ook te bestellen.

Over Tino Meijn

Tino is oprichter van Management Tribune, het meest belezen platform dat van managers betrokken leiders maakt. Hij is daarnaast eigenaar van PublicNL en in zijn vrije tijd actief actief als bestuurslid bij werkgeversorganisatie VNO-NCW Rijnland, voorzitter van Alphen Digitaal en betrokken bij regionale media.

Bekijk alle berichten van Tino Meijn →