We hebben allemaal weleens dat we met onze mond vol tanden staan maar niet precies weten wat er nu net gebeurde. Meestal komt dat omdat onze gesprekspartner iets heeft gezegd of gedaan waar we gewoon niet van terug hebben. En dat kan alleen maar komen omdat deze zich gedegen heeft voorbereid en precies weet op welk moment wat te zeggen. Gelukkig is er nu een manier om dit in de toekomst voor te zijn en zelf de bovenliggende partij in elke discussie te worden. De Engels-Amerikaanse topinterviewer Mehdi Hasan schrijft er een boek over.
Inhoud
In het boek Win elke discussie behandelt Hasan de technieken die ertoe leiden dat je voor een groot publiek en met een geduchte tegenstander beter voor de dag komt dan de ander en zelfs als winnaar uit de bus komt. En dat begint al met het publiek zelf. Of dat nu in een grote zaal zit of dat ze naar je luistert via radio, tv of online. Als je het publiek voor je wint dan heb je al de helft van de discussie gewonnen. En om dat publiek te winnen is het belangrijk om te weten wie dat publiek is. Hasan betoogt dat elk onderwerp voor elk publiek geschikt is als je maar praat vanuit het belang van de specifieke groep die aanwezig is en dan zonder je eigen mening onder stoelen of banken te schuiven.
Na de manieren om het publiek voor je te winnen behandelt de auteur verschillende gesprekstechnieken. Zo komt hij onder meer met de zogenaamde “zinger.” Dat is een korte treffende zin die in één klap je hele tegenstander onderuithaalt. Een oneliner noemen wij dat weleens, maar een zinger is daar de overtreffende trap van. Om er eentje te bedenken zul je al weken vantevoren moeten voorbereiden door in te lezen, videofragmenten te bekijken en het gespreksonderwerp en de positie van je tegenstander van voren naar achteren kennen. Want als je dat ervoor hebt dan kun je elke discussie winnen. Die discussie start immers met gedegen en intensieve voorbereiding en eindigt met een gesprek waarin je ontspannen oogt en op topniveau spreekt. En dat kan iedereen.
Oordeel
Dit boek draait weliswaar om het winnen van discussies, maar het gaat veel verder dan dat. Want we kennen allemaal mensen die presentaties geven waarbij we in slaap vallen. Voor al diegenen die “ik zeg wel wat” als credo hanteren is dit boek verplichte leesstof. En voor al diegenen die het belang inzien van een discussie, gesprek of debat op hoger niveau is het een ware snoepwinkel. Op elke bladzijde valt iets te leren. Zowel in praktische als in theoretische zin. In het begin is het wel even wennen aan de borstklopperij van de auteur, maar aan de andere kant mag je dat ook best doen als je een van de beste interviewers ter wereld bent. Daar kunnen wij veel van leren en je voorbereiding voor elke toekomstige presentatie of gesprek begint met het lezen van dit boek.
Wat je eraan hebt
Na het lezen van Win elke discussie:
- ga je voortaan beter voorbereid elk gesprek in
- ken je de trucs om een debat naar je hand te zetten
- heb je door welke gesprekstechnieken je opponent gebruikt en hoe je die in jouw voordeel kunt keren
- houd je voortaan betere presentaties en gesprekken
Het boek Win elke discussie is een uitgave van Business Contact en is daar ook te bestellen.