Met het boek de Notenkraker biedt auteur Anne Kloosterboer een handige tool voor verandermanagers die vastlopen in het proces. Want veranderen betekent keuzes maken en niet iedereen zal het eens zijn met de keuzes die je maakt. Dan is het goed om met je coach te praten. Maar beter is het om eerst eens door het nieuwe boek De Notenkraker te bladeren.
Inhoud
Kloosterboer ontwikkelde een navigatieschema aan de hand waarvan je in een paar seconden kunt zien waar jouw veranderdilemma precies zit. Is de noodzaak van verandering bijvoorbeeld helder en is er een duidelijke visie of kom je weerstand tegen? Elk dilemma verwijst naar een aparte paragraaf met daarin een standaardbeschrijving: definitie van het dilemma, de oplossingsrichting, een praktijkvoorbeeld, de tip voor de change leader en de conclusie. Op die manier pelt Kloosterboer in 50 paragrafen de belangrijkste dilemma’s af op wat zij noemt vijf kernzaken: noodzaak, randvoorwaarden, leiderschap, wens, beklijven.
Oordeel
In haar boek zegt Kloosterboer dat het boek bedoeld is om erbij te pakken als je voor een dilemma staat. Ik denk dat dat te laat is. Je kunt er beter alvast doorbladeren voordat je voor een verandertraject staat. Want de meeste organisaties lukt het inzetten van een verandering wel aardig. Waar het vastloopt is doorgaans in de uitvoering van de gewenste verandering. Door vooraf al die situaties te identificeren waar het later mogelijk kan vastlopen geeft het j voldoende tijd om daarop te anticiperen. Bovendien zijn de besproken dilemma’s niet alleen van toepassing in verandersituaties maar ook in het alledaagse werk. Bijvoorbeeld waar zij het heeft over budgetbesprekingen, personeelsveranderingen of voortgangsbewaking.
Een punt dat Kloosterboer kan verbeteren is het regelmatig noemen van het feit dat zij zoveel ervaring heeft bij multinationals. Dat klinkt misschien interessant op het terras rond de grachtengordel, maar Nederland bestaat toch voornamelijk uit MKB-bedrijven en die hebben met dezelfde dilemma’s te maken als grote bedrijven. Je hoeft geen multinational te zijn om bijvoorbeeld te worstelen met het probleem van een leider die zelf het goede voorbeeld niet geeft. Het boek stijgt in waarde als je het label multinational achterwege laat, iedere organisatie van elke omvang in zowel profit als non-profit heeft met veranderdilemma’s te maken.
Wat je eraan hebt
Na het lezen van De Notenkraker:
- herken je de meestvoorkomende dilemma’s bij organisatieverandering
- weet je hoe anderen daar zoal mee omgaan
- weet je welke keuzes je in welke situaties hebt
- kun je anticiperen op toekomstige veranderprocessen
Het boek De Notenkraker is een uitgave van Business Contact en is daar ook te bestellen.