Broodnodige keuzes maken Panera marktleider

Broodnodige keuzes maken Panera marktleider

We willen allemaal wel tot de besten behoren. Het liefst vanuit het niets beginnen en dan uitgroeien tot een grote speler in de markt. Als het dan ook nog met een kleine broodjeszaak begint en eindigt met een miljardendeal dan zijn we helemaal tevreden. Ron Schaich deed dat gewoon en schrijft een boek over zijn heldenreis.

Inhoud

In zijn boek “Know wat matters” schrijft ondernemer Ron Schaich hoe hij als ondernemer zijn eerste broodjeszaak opent en al snel ontdekt dat hij in een marktsector belandt waarbij het anders kan en anders moet. Zijn observatie dat er in de VS eind vorige eeuw weinig alternatieven voor een lunch waren dan een snelle hap bij een fastfood restaurant leidt het tot het ontwikkelen van een nieuwe formule. Dat betreft een zaak waar je niet alleen voor de lunch komt maar waar je ook langer kunt verblijven omdat er ook allerlei bakkerijproducten en dranken worden geserveerd. Nu niet meer zo opzienbarend, maar destijds een absolute innovatie.

De eerste flinke groei van wat eerst nog Au Bon Pain het, komt door een eerste fusie tot stand . En vanaf dan gaat het snel, wat vooral komt doordat Schaich een goede observator is. Hij brengt het klantegdrag haarscherp in beeld en leert wat de betekenis daarvan is voor de toekomst van zijn bedrijf dat inmiddels is omgedoopt tot Panera. Wellicht is nog belangrijker is dat hij als geen ander werkelijk belangrijke zaken kan scheiden van randzaken en vervolgens alles op alles zet om te bereiken wat hij wil. Zo’n boek kan geen ander einde hebben dan de verkoop van het inmiddels miljarendbedrijf aan een investeerder en Schaich die vanaf zijn tropische eiland ziet dat het zo goed is.

Oordeel

Het is een heerlijk managementboek voor iedereen die het interessant vindt een kijkje in de boardroom te nemen bij een groot bedrijf. Al tijdens het lezen zet het je aan om je eigen werk en organisatie eens kritisch onder de loep te nemen en je af te vragen of je wel de juiste dingen doet. En dat komt door de bevlogenheid van Ron Schaich die vanaf iedere pagina spat. Maar wees wel gewaarschuwd, Schaich is zo’n harde werker dat je je zult afvragen of je zelf ook de offers wilt brengen die hij brengt. Al doe je dat niet, dan houd je er zulke belangrijke managementlessen aan over die je de rest van je carrière zullen bijblijven.

Wat je eraan hebt

Na het lezen van  Know wat matters:

  1. zit je boordevol inspiratie om het nog beter te doen in je werk
  2. weet je de belangrijke zaken haarscherp te identificeren
  3. ken je het belang van observeren van klantgedrag en de vertaling naar de business
  4. ben je gemotiveerd om zaken vaker gedaan te krijgen en weet je hoe dat moet

Het boek Know wat matters is een uitgave van Harvard Business Review.

know what matters

Over Tino Meijn

Tino is oprichter van Management Tribune, het meest belezen platform dat van managers betrokken leiders maakt. Hij is daarnaast eigenaar van PublicNL en in zijn vrije tijd actief actief als bestuurslid bij werkgeversorganisatie VNO-NCW Rijnland, voorzitter van Alphen Digitaal en betrokken bij regionale media.

Bekijk alle berichten van Tino Meijn →