Het verschil tussen diversiteit en inclusiviteit is dat je bij diversiteit wordt uitgenodigd voor het bal, maar dat je bij inclusiviteit ten dans wordt gevraagd. Dit is een van de aardige observaties van D&I consultant Pamela Fuller in haar boek Onbewuste vooroordelen. Helemaal van deze tijd.
Inhoud
Het boek legt onze vooroordelen, ook wel bias genoemd, bloot. Het legt de focus op onze onbewuste bias die een negatief effect heeft op onze kansen en die van anderen op het werk. Fuller evalueert dat aan de hand van het prestatiemodel van adviesbureau FranklinCovey. Dat model bevat drie zones: gevaren-, risico- en prestatiezone. Na de analyse volgt de fase van het versterken van de onderlinge verbinding en daarna moeten we aan de slag met het maken van moedige keuzes. Dat laatste gaat onder meer over het erkennen dat we allemaal een bepaalde bias hebben en dat dit niet problematisch is zolang je maar weet dat het er is en dat je weet hoe hier mee om te gaan. De laatste fase waar het boek mee besluit is het toepassen van de voorgaande inzichten in de talentcyclus. Deze loopt van het aannemen van personeel tot het betrekken en laten groeien van collega’s.
Oordeel
Het boek Onbewuste vooroordelen van Pamela Fuller opent je ogen voor alle zaken op het werk die jij vanzelfsprekend vindt maar dat niet zijn. Het laat je zien hoe je daadwerkelijk een diverse en inclusieve organisatie kunt bouwen. Natuurlijk is de methode van FranklinCovey niet de enige of misschien wel niet de allerbeste. Maar het is zeker wel een goede methode en iedere manager doet er verstandig aan er kennis van te nemen. Want of je het wilt of niet, de wereld verandert en we moeten meeveranderen. En daarbij hebben we iedereen nodig, zonder onderscheid.
Wat je eraan hebt
Na het lezen van Onbewuste vooroordelen:
- weet je welke onbewuste vooroordelen jouw beslissingen sturen
- sta je meer open voor anderen en andere meningen
- kun je bouwen aan een toekomstbestendig personeelsbestand
- weet je welke stappen je kunt zetten naar een diverse en inclusieve organisatie
Het boek Onbewuste vooroordelen is een uitgave van Business Contact en is daar ook te bestellen.