Auto’s, business, geld, overwinningen. Het zakelijke levensverhaal van SnappCar oprichter Victor van Tol leest als een jongensboek. Is het allemaal echt zo gebeurd zul je je af en toe afvragen, maar dat maakt eigenlijk helemaal niets uit. Het verhaal blijft boeien en past in de traditie van succesverhalen zoals van krantenjongen tot miljonair, maar dan anders.
Inhoud
In zijn boek SnappStory beschrijft Van Tol de zakelijke reis die hij maakt. Van eerst wat baantjes bij kleinere bedrijven via het opzetten van SnappCar tot aan het verlaten van dat bedrijf. Het boek bevat ook een deel van het persoonlijke levensverhaal van Van Tol, dat via het ontmoeten van zijn vrouw, het pijnlijke afscheid van vrienden en zijn ziekte leidt tot bezinning.
SnappCar blijkt een kind van de tijd. In het buitenland worden steeds meer autodeelplatformen opgezet en ook Nederland lijkt rijp voor deze stap. Dat valt in het begin nogal tegen, want investeerders zijn weliswaar positief over de deeleconomie maar komen moeilijk over de brug met financiële middelen. Een man als Van Tol weet met veel bluf en overtuiging langzamerhand toch de financiële injecties bij elkaar te sprokkelen en allengs worden de bedragen en de partners groter. Dat gaat een keer fout weet iedereen die in de startup-business heeft gezeten en zo ook hier. Dan is het tijd voor een path-to-profit oftewel een stabilisatie van het bedrijf. En dat is precies het moment dat iemand als Van Tol beter kan vertrekken. Dat gebeurt dan ook en hij laat het bedrijf gezond achter.
Oordeel
SnappStory is een heerlijk boek voor iedere ondernemende manager die van helden houdt. Want Van Tol schroomt niet om zichzelf een held te noemen en schakelt ook gezin, vrienden en coach in om hem die rol toe te dichten. Het is tegelijk ook het verhaal van een polderheld. Want hoe groots de ambitie van SnappCar ook is (1% minder auto’s), het is toch even een ander niveau dan een boek over Apple’s Steve Jobs of Amazon’s Jeff Bezos die de hele wereld veranderen.
Het boek inspireert om door te gaan waar je denkt aan opgeven. Het laat ook zien dat je groots moet denken om iets voor elkaar te krijgen. En het geeft een prachtig inzicht in hoe een stormachtige groei van iedere organisatie op een bepaald moment snakt naar rust en overzicht.
Wat je eraan hebt
Na het lezen van SnappStory:
- weet je wat het voordeel en nadeel is van zakendoen met vrienden
- heb je inzicht in de achtergronden van de deeleconomie
- weet je wat alfa-mannen drijft
- heb je praktische tips voor het overtuigen van investeerders
Het boek SnappStory is een uitgave van Boom uitgevers en is daar ook te bestellen.