Klim op de bedrijfscultuurladder

Cultuur, cultuur, ja wat is eigenlijk de cultuur in een organisatie? Vraag het tien mensen en je krijgt elf antwoorden. Toch bestaat er wel degelijk een bedrijfscultuur en je herkent echt wel de verschillen tussen jouw bedrijf en pak hem beet Coolblue. Marcel van Wiggen, Gerard Vriens en Frits Galle van adviesbureau Per4mance schreven een boek over verandering in bedrijfsculturen en hoe je de cultuur praktisch, meetbaar en uitvoerbaar maakt.

Inhoud

Het boek De cultuurladder geeft na elk hoofdstuk de tip om het boek weg te leggen als je denkt dat de inhoud niet van toepassing is op jouw bedrijf. Ik kwam wel in de verleiding, maar heb dat maar niet gedaan want ook als niet alles relevant voor je is lees je in het boek zoveel waardevols waardoor je niet alleen je eigen organisatie maar ook andere organisaties beter begrijpt.

Het boek begint met de eenvoudige definitie van cultuur: de manier waarop medewerkers met elkaar en met derden omgaan. Maar allengs krijgt het meer diepgang en stap je al in het tweede hoofdstuk op de cultuurladder. Deze ladder brengen de auteurs als een serie vervolgstappen die jouw bedrijf brengen van een uitvoerende naar een inspirerende cultuur. Sterker wordt het boek zodra de auteurs de cultuurladder in verbinding brengen met verschillende leiderschapsstijlen. Want dan zie je gelijk aan welke knoppen jij als manager kunt draaien. En de belangrijkste knop ben jij misschien wel zelf.

Oordeel

De auteurs mikken met hun boek vooral op grotere organisaties en dat is te merken aan de voorbeelden en de corporate cultuur die vaak wordt aangehaald. Door het presenteren van een instrument als de cultuurladder lijkt het een praktisch boek, maar als dat je verwachting is dan kun je die beter aanpassen.

Het boek is vooral bedoeld om een bepaalde methode van cultuurverandering te agenderen. De onderbouwing van de waarde van die methode berust net iets te vaak op oudere bronnen en op eigen ervaringen waardoor het boek blijft steken tussen een theoretische verhandeling en een praktisch bruikbaar boek. Maar het opent wel degelijk je ogen voor een van de belangrijkste maar onzichtbare aspecten van je bedrijfsvoering. En het is zeker goed om af en toe van wat meer afstand te reflecteren op hoe jouw organisatie functioneert en welke rol de huidige cultuur daarin speelt.

Wat je eraan hebt

Na het lezen van De cultuurladder:

  • heb je inzicht in de cultuur van jouw organisatie
  • weet je hoe je die kunt veranderen
  • begrijp je waarom elke cultuurverandering bovenin begint

Het boek De cultuurladder is een uitgave van Business Contact en is daar ook te bestellen.

Over Tino Meijn

Tino is oprichter van Management Tribune, het meest belezen platform dat van managers betrokken leiders maakt. Hij is daarnaast eigenaar van PublicNL en in zijn vrije tijd actief actief als bestuurslid bij werkgeversorganisatie VNO-NCW Rijnland, voorzitter van Alphen Digitaal en betrokken bij regionale media.

Bekijk alle berichten van Tino Meijn →