We zitten allemaal volop in een digitaal transformatieproces. En de ene organisatie is daar verder mee dan de andere. Misschien sta je pas aan het begin en heb je een proces geautomatiseerd of misschien zit je al volop in de kunstmatige intelligentie toepassingen. Hoe dan ook, op enig moment loop je vast in het drijfzand van wat ooit zo ambitieus begon. Collega’s doen niet mee, er is geen budget, klanten begrijpen niet wat je aan het doen bent. Voilà, je bent in het transformatiemoeras belandt dat adviseur Menno Lanting in zijn nieuwste boek zo treffend weet te beschrijven
Inhoud
Het boek Uit het transformatiemoeras beschrijft de vijf faalfactoren bij de digitale transformatie van organisaties. Bij het lezen ervan komen ze je bekend voor. Bijvoorbeeld het centraal stellen van de technologie in plaats van de bedoeling. We kennen allemaal slimme technische jongens en meisjes die ons voorspiegelen wat er allemaal mogelijk is als we alleen maar hun advies volgen. In de praktijk leidt dit vaak tot ellenlange discussies achteraf over wat ooit de bedoeling was en wat je nu feitelijk gekregen hebt. Met soms een verwijt vanuit de ICT-hoek in de vorm van “had dan gezegd dat je iets anders wilde.” Herkenbaar?
Na het bespreken van de faalfactoren is het tijd voor de vraag: hoe dan wel? Leiderschap, bestaande organisaties en aandacht voor de mens zijn volgens Lanting cruciaal als je op weg wilt naar een nieuwe digitale realiteit. Je zult bij het lezen ervan vaak denken dat dit volstrekt logisch is, maar Lanting weet ook aan te geven hoe je zaken gerealiseerd krijgt en gebruikt daarvoor voorbeelden van grote bedrijven die hun ervaringen delen.
Oordeel
Het boek is een feest van herkenning van wat er allemaal mis kan gaan bij de digitale transformatie van organisaties. Dat is de kracht. Het is ook de kracht dat het een, weliswaar bescheiden, uitweg biedt uit dat moeras. Dus als je helemaal vastzit is dit boek een aanrader. Zeker ook omdat het in de stijl van meer managementboeken luchtig wegleest dankzij de praktische toon en de herkenbare voorbeelden. En zeker een belangrijke kracht van dit boek is dat het geen juichverhaal is met allemaal succesverhalen, maar dat het de werkelijkheid beschrijft waar we allemaal elke dag mee worstelen en die eruit bestaat dat de verwachtingen van een digitale transformatie vaak veel te hoog gespannen zijn en mede daarom niet waargemaakt kunnen worden.
De keerzijde is dat de onderbouwing van wat Lanting in zijn boek beweert matig is. We komen in ieder hoofdstuk telkens dezelfde bedrijven tegen (Stenaline, Transavia, Philips) en veel quotes uit interviews die Lanting met de hoofdrolspelers hield. Deze anekdotische bewijsvoeringen worden vervolgens als algemeen geldende waarheid gepresenteerd. En de auteur presenteert zichzelf net iets te vaak als veelgevraagd spreker en adviseur van grote bedrijven. Dat is onnodig.
Wat je eraan hebt
Na het lezen van Uit het transformatiemoeras:
- weet je waarom digitale transformaties vaak vastlopen
- kun je gericht de belangrijkste oorzaken aanpakken
- zie je een uitweg uit je huidige situatie
- weet je dat jouw organisatie niet alleen staat
- weet je weer hoe belangrijk de mens is in het hele proces
Het boek Uit het transformatiemoeras is een uitgave van Business Contact en is daar ook te bestellen.