Leiderschap. Er zijn talloze boeken over volgeschreven. Over hoe het wel en niet moet. Zeker de afgelopen jaren valt er veel te lezen over de behoefte aan ‘nieuw leiderschap’. Of aan leiderschap met vrouwelijke kwaliteiten zoals u wilt… Nu ben ik zelf niet zo van het zwart-witdenken: oud of nieuw, mannelijk of vrouwelijk, … Wat ik wél merk is dat leiderschap bepalend is voor de vernieuwingskracht in organisaties. Zeker wat betreft datagedreven werken.
Informatiemanager
Zo was ik onlangs op klantbezoek bij een gemeente in de Randstad met de ambitie om data-gedreven te werken. En wat bleek…. ze maken daar mooie stappen. Mede dankzij de informatiemanager die is aangesteld en de opdracht en het mandaat dat hij meekreeg. Hij wordt beoordeeld op de mate waarin hij voor verbinding en verandering zorgt. En hij kan op de volledige support van zijn collega-leidinggevenden en bestuur rekenen.
Bokito
Klinkt als een abc’tje…. Maar, toch zie ik veel organisaties hier vastlopen. De data is er, de techniek is er. Maar vaak zijn er altijd een paar rotsen te vinden waar een Bokito-manager op zit. En hij (en het kan ook prima een zij zijn) wil liever niets weten van de Bokito die even verderop zit. Zo zorg je ervoor dat de scheidslijn tussen afdelingen in stand blijft. Tussen ‘ik doe mijn ding’ en ‘jij de jouwe’. En juist dit is de rem op een andere manier van werken.
Datagedreven werken: van de ene rots naar de andere
Er zijn steeds meer gemeenten die datagedreven willen werken. Natuurlijk, dit begint bij datatechniek, databeheer en processen. Maar organisatiecultuur is net zo goed een factor van belang. (Niet voor niets dat gedrags- en cultuurverandering een onderdeel is van ons werk). Want je moet leren samenwerken, data delen, processen op elkaar afstemmen en met elkaar nieuwe projecten en ideeën uitwerken. Dus van de ene rots naar de andere springen…
Aanjagers
Wil je als organisatie die stap naar datagedreven werken maken? Begin bij de managers. Zij moeten die samenwerking aan alle kanten aanjagen: ‘ga eens met die collega van de andere afdeling om tafel, deel je kennis. Zoek maar eens contact met dat andere bedrijf. Creëer ruimte om dat experiment aan te gaan.’ Dit vraagt om een andere mindset. Om leiderschap dat kijkt naar het grotere geheel. Waarin je luistert naar elkaar, verantwoordelijkheid geeft en verbinding zoekt.
‘Practice what you preach’, nietwaar? Daarom zoek ook ik steeds meer de verbinding met collega’s en externe bedrijven. Soms heel bewust partijen met een andere visie op de wereld. Hoe kun je data verbinden met straatverlichting? Of hoe kijkt een designer naar z’n leefomgeving? Toegegeven, dat is soms even wennen. Zeker omdat m’n hart het liefst alles zelf doet. Maar vaak al na één gesprek blijkt de meerwaarde van de ander en krijgt een idee meer kracht. Waar je elkaar ontmoet, daar ontstaat iets nieuws…